Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har haft min V70 -09 i snart ett år och under denna tid har Spotify från iPhone med USB-anslutning fungerat sämre och sämre till att nu i princip inte fungera alls.

Först och främst vet jag att man måste ha låtar i itunes-arkivet för att över huvud taget få det att fungera. Första itunes-låten börjar alltid spelas så snart man kopplar in sin iphone i bilen. Därefter gick det från början att starta Spotify och det fungerade hyfsat: Musiken kom som den skulle och låtnamnen visades i radions display. Dock fungerade inte rattknapparna och råkade man komma åt en rattknapp så krashade man allt och fick boota om bilen och telefonen.

Sedan började det krångla med att ibland kunde man påbörja uppspelningen i Spotify men efter cirka 30 sekunder så tystnade det. Då lärde jag mig att detta uppstår om man inte startat Musik-appen på telefonen minst en gång efter omboot innan man kopplar in telefonen i bilen.

Nu på det senaste, och detta vill jag sätta i samband med uppgradering till iOS 6, så går det över huvud taget inte att spela Spotify i bilen mer än 30 sekunder oavsett hur jag gör.

Felet gäller alla familjens telefoner: iPhone 4, 4S och 5. Vi har uppgraderat till iOS 6.0.1 och även 6.0.2 och får samma fel. Hoppas på att 6.1 som kommer senare denna månad kanske löser detta (någon med beta kanske redan vet?)

Någon som vet hur jag får Spotify med iPhone att fungera igen? Om det ens är möjligt? Någon som vet vem som "ansvarar" för felet? Skulle en uppgradering från Volvo kunna hjälpa mig? Är det iOS-problem eller är det Spotify som borde kunna lösa detta i sin app?
Med risk för att låta tråkig... Använd AUX istället.
Man överlever helt klart med att använda aux-ingången även om man då tappar vissa funktioner som styrning via stereon/rattknapparna och titlar i displayen. Har alltid min iPhone eller iPad-mini kopplade via aux. Har fixat ett broditfäste till iPaden så då har man ju en stor fin touchskärm i lagom höjd att spela musik från eller använda som navigator. Trevligt för mig som kör en MY11 och då saknar Sensus...
Har du stängt av din telefon nyligen

har haft flertalet kunder med likande problem med telefonens kommunikation med bilen och efter en omstart av telefonen så har många problem lösts

ett "billigt" tips

//Goose
Guru, ok AUX funkar men det är ju inte alls lika kul. Dessutom ingår inte laddning i AUX så då blir det två sladdar iallafall.

daSea, har du några bilder på hur du fixat detta? Jag är också lite sugen på någon snugg installation.

gooose, ja jag har provat även detta. Bra tips dock för detta har jag också fått göra för att lösa problemet tidigare men det har inte fungerat sedan 6.0 :(
6,0 har en del problem och vad jag senast hörde så har det inte kommit någon ny mjukvara till bilen för 6,0/ iphone 5
tel med 6,0 eller iphone 5 kan det vara en del saker som inte synkar
Bara att vänta tills ny mjukis kommer till bilen eller ibland telefonen så att dessa buggar löses

//Gooose
maf skrev:Guru, ok AUX funkar men det är ju inte alls lika kul. Dessutom ingår inte laddning i AUX så då blir det två sladdar iallafall.
Kanske inte men personligen retar jag mig mer på sånt som inte fungerar än att jag får enklare funktionalitet. Kör aldrig/sällan så långt att jag behöver ladda i bilen så har inte det behovet. Har man det så ändras förutsättningarna.
Har samma problem med min V70N -11. Problemet uppstod i samband med IOS6 uppdateringen så det bör ju vara apple man får klaga hos. Hade investerat i ett fint brodit fäste till min iphone 4S som jag kopplade mot usb:n i bilen, fick koppla om så jag kör laddning från cigarettändaruttaget och ljudet via AUX, inte så kul men det är det enda alt jag kom på.
Här kommer lite bilder på hur det ser ut i min bil när jag har med mig min iPad (mini med wifi + 3G) använder den för musik (Spotify) och navigation. Smidigt och lätthanterligt och när man inte kör har man ju en trevlig surfplatta med extra allt ;-) Hade en bra Garmin GPS med Bluetooth m.m. innan men den skippar jag nu. iPad är betydligt trevligare, lite större (även om det är en mini) och långt mycket mer användbar.

Bild
Utan blixt!

Bild
Med blixt!

Bild
Endast fästanordningen.

Brodit fästplatta (eller bygel kanske man skall säga) som trycks fast mellan dekorpanelen och instrumentbrädan. (instruktioner och plastkilar för underlättande av monteringen medföljer) På plattan monteras sedan den apparatspecifika hållaren. Till mobiler m.m. har de både passiva och aktiva hållare. Hållaren har en kulled och kan vinklas för bästa position.

Ljudkabeln sitter i AUX kontakten i mittkonsollen, hänger ut från denna längst bak (kläms då inte när locket är stängt) och kan lätt gömmas snyggt under/längs med mittkonsollen upp till iPaden.

besök brodit.se för mer info, dock kan man inte beställa direkt från dem utan måste köpa via återförsäljare. Köpte på nätet från thexpress.se gick snabbt och smidigt.
Snyggt måste jag säga.
Jag har beställt Brodit-fäste för iPhonen nu. Hållare för minin får jag ev. komplettera med senare.

För att återanknyta till ämnet så beställde jag ett passivt fäste där jag får koppla in AUX-kabeln manuellt i telefonen. Det aktiva fästet för lightning-kabel vore ju värdelöst i Volvon eftersom USB-anslutningen som sagt inte längre fungerar med iPhone.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]