Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Andis skrev:
basberoende skrev:
Andis skrev:Såna här trådar gillar jag kommer följa med stort intresse :-)

Med vänlig hälsning,
Andis

Ps har varit iväg nu och fylt på 1,2 dl olja på 1500 mil har försvunnit ur vinkelväxeln

Det stämmer att dom kollar inte oljenivån i växellåda och liknande om man inte begär att dom ska göra det. Hade en livad diskution med verkstaden om denna saken efter mitt ras, hade även konsumet Småland inkopplat. Där fick jag dock ingen hjälp då jag inte hade några bevis på om det hade läckt olja innan servicen och verkstaden sa att dom bara kollar nivån om det är någon synligt läckage.
Hur mycket olja hade du kvar i din vid rasset?

Det var ungefär en liter kvar när den rasade.
Oljan var bränd vilket syntes på färgen, och kändes även på oljans kvalitet samt lukt.
När det blir för lite olja försämras kylegenskaperna och oljan bränner.

Bild på oljan när jag lossade pluggen
Bild

Vad tror du kan det varit för lite olja som orsaka raset?
Andis skrev:Har bar sugit ur vinkelväxlar och då har jag fått ut 0,9 liter olja.

Men bränd olja i vinkelväxelar har jag aldrig sett. Endast lite mörkare än nya.

Hmm vad kan ha hänt med den tro?

Ja, nu har det det någ blivit lite missförstånd. Vinkelväxeln och växellådan har ju ingen förbindelse med oljan mellan varandra. VV ska innehålla ca 0.9 liter. Det var ju växellådsoljan som såg ut så.
Xuri skrev:
bensinskalle skrev:
mhunter skrev:Är det ingen som vet vem/var dessa vinkelväxlar tillverkas åt volvo? Man borde ju där kunna köpa den splinade axeln löst, för att byta endast den. Det är ju idioti att kassera hel växel för trasiga splines, el trasigt drev.
Nån som känner till leverantören?

P.s. Hylsan är väl ej gjord för att snäppas av utan för att slita ut sina splines före växel axlarnas
<- Jag som svarvar dom (när jag inte studerar iaf) :mrgreen:

Och nej, dom går inte att köpa löst hur som helst, och så finns nog inte ens den axel ni har. Den enda "gamla" axeln vi kör är till p28, och den växeln sitter så vitt jag vet bara på xc90.

GKN köping heter det btw, gjort fyrhjulsdriften sen nån gång i början på 2000 talet.

EDIT: Har ni en inpressad tätning på drivaxelsidan av axeln? Isf kan det vara p28 axeln.

Min vinkelväxel ser utvändigt ut precis som chefens frus bil xc90 d5.... lite roligt att jag kommenterade för han för 2 månader sedan att "akta så hon inte kör sönder den, de blir dyrt" ...

å jag har en packbox på den drivaxelsidan om de nu är de du menar?

Du kan inte fixa en axel eller liknande ? betalar givetvis... jag testar allt :D
borde gå att kapa min splines å svetsa på bara den stumpen...
en skrotaxel eller vad fan som... slint med skäret i svarven eller vad som :twisted:
å "släng den" :D

de är väl Getrag all wheel drive köping de heter eller hette va ?

började itne dom 1996 samtidigt som volvo började lansera första R awd bilarna ?

Det jag menade var om det sitter en packbox inuti röraxeln eller om den sitter på utsidan av axeln, den som tätar mot drivaxeln.

Hette getrag fram till i somras, såldes då till gkn. De första awd grejerna gjordes inte i köping som jag fattat det, tillverkningen flyttade hit senare.

Jag kan inte fixa fram någon axeln, och jag svarvar bara somsagt. Ska fräsas splines, härdas och svetsas kronhjul innan axeln är klar så de blir bara skrot om jag fipplar ;)

Svetsa på splinesänden blir inge vidare. "Röret" är runt 10mm tjockt, så de blir inte helt lätt att svetsa och få det att hålla, för att inte tala om att undvika att det slår sig.
packboxen sitter nog på utsidan tror jag. får undersöka de :P

okej :)

Nej de är nog inte helt lätt men snubben på precisionsmekaniska verkstaden hade inga problem å göra de,

först svetsar han axeln, sen svarvar han den rund igen efter lagerläget på axeln, dvs borde bli rakt.
sen fräser han splines i den.

vi får se om de håller eller inte, jag provar gärna att laga för nån tusing innan jag köper helt nya grejer, som jag ändå tvekar kommer hålla i alla framtid.

skulle ett ras uppstå nästa gång vet jag att de är skrot å behöver inte riva de på direkten för å spara splinsen som jag gjorde denna gången..körde 3km efter att hylsan brast :p

Imorgon när axeln är klar blir de att montera grejerna, å hårdprova nu några veckor sen riva å se hur de ser ut. är de skrot, ja då är de.
Xuri skrev:packboxen sitter nog på utsidan tror jag. får undersöka de :P
Packboxen som sitter utvändig på röraxel, (splinesaxel) är den som tätar mot oljan som är i vinkelväxeln, likaså den som sitter på motsatt sida i ställmuttern.

Sen har du en packbox på växellådan som tätar in mot växellådsoljan, och så mellan växellådan och vinkelväxeln sitter splineshylsan. (torrt)
Den lilla packboxen i ställmuttern (i röraxel) är endast en dammtätning för drivaxel så du inte ska få in skit till splineshylsan.

Att öppna vinkelväxel och byta ut röraxel (splinesaxeln) på vinkelväxel är inte att rekommendera då den har kronhjulet svetsat på sig, och det är i sin tur är inshimsat mot pinjongen för att få rätt "flankspel och fläck".

Alla nya utbytes växlar har slicone i delningsplanen istället för loctite som hade en tendens till att "spricka" under hård belastning med läckage som följd, siliconet är bättre för att det tillåts "flexa" och inte spricker.
Man har även uppgraderat packboxarna till någon bättre variant. Samt att samtliga varianter har induktionshärdade splines på röraxeln.

De växlarna som byggs idag mot reserven fylls med 0,65 olja. (Tror dom mest går mot X90)
Finns andra modeller som fylls med 0,75 och 0,90 olja (samma olja) tror dom går mot äldre modeller med visco men inte helt säker.
Finns en uppsjö av modeller, så är svårt att hålla reda på vilka som går till vad. :???:

//Hoppas det hjälpte någon ialla fall....
Ja vi hoppas att den håller :)

Förövrigt var ju tomten som gör nya splines inte snabbaste karln i stan...

de skulle ta han runt 3-4 timmar å göra dom sa han.

Jag lämnade grejerna i måndag å har ringt 3 gånger å fråga hur de ligger till " blir nog klart i morgon /onsdag" blir nog klart idag/ fredag" har kommentarerna varit..

nu sitter jag här utan nån axel å en bil utan abs eller antispinn å de snöar ute..
tror de blir jättekul å köra sen :P
De gäller å välja en svets elektråd som är precis så hård så de går å bearbeta den.de brukar bli lite halv hårt fast man svetsar med ok 48 pinnar.fördelen med den där axel är att de är ett kort läge att svetsa mindre risk att de slår sig å man måste rikta axeln.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Hastighetsmätare 760

Du kan köpa ett nytt kugghjul. Inte det allra[…]

Det er et godt spørsmål. Jeg begynte […]

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]