Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnse
Johannes1975 skrev:Hallå johnse, sitter du på en manuell låda i din S60? Hur känns dynamic (sportchassit) som är standard? samt växellådan? Läste repotage det kan vara lite väl hårt spänt i fjädringen? Är det något du känns av? Berätta lite mer om nackdelen med höger torkarbladarm? Min S60 T3 är färdigbyggd med levererans till bilhandlaren v 2 enligt minvolvo.se. Beställde v 45...gick fort..volvo kanske har lediga resurser och lite att göra...God Jul allihop!!!
Ja, jag har en manuell låda. Jag upplever inte att chassi/fjädring känns onödigt spända. Hade en S60 D3 som hyrbil för några veckor sedan och upplevde den växellådan som väldigt mjuk och svampig jämfört med den rakare känslan i min.

Höger torkarbladarm är lite längre och vinklad, för att nå hela vägen upp till sensorerna för CitySafety. Det gör emellertid att man inte kan fälla upp torkarbladarmarna på bilen om man inte först ställer dem rakt upp i ett maintenance-läge. Det ska finnas något snabbkommando för att göra det, men jag minns inte vad det är. Det går att lyfta armen ca 5 cm dock för att skrapa is under den.

Grattis till bilköpet!
Användarvisningsbild
av TobbeL
Johannes1975 skrev:Höger torkarbladarm är lite längre och vinklad, för att nå hela vägen upp till sensorerna för CitySafety. Det gör emellertid att man inte kan fälla upp torkarbladarmarna på bilen om man inte först ställer dem rakt upp i ett maintenance-läge.
Kommandot för att sätta torkarna i maintenance-läge i nya V40 bör vara samma som i S60 och det är som följer:

1. Stoppa in nyckeln om du inte har keyless. Tryck på startknappen så att tändningen ställs i läge 1 (håll inte ner koppling/broms)
2. Tryck på startknappen igen så att tändningen ställs i läge 0.
3. Lyft upp torkarspaken och håll den i upp-läge i en sekund. Då kommer torkarna att ställa sig i serviceläge.
4. För att återställa, tryck på startknappen igen när du är klar.
av Johannes1975
Säljaren ringde. Dags hämta hem ny bilen. Precis som jag nämnde tidigare är det en S60 T3 Nordic Edition. Svart metallic. Innan den står parkerad på uppfarten, finns det någon eldsjäl som kanske kan komma med tips på vad man ska titta noga på när den står i bilhallen förutom klassiska pappersarbetet. S60 T3 Nordic Edition tillverkas bara i 2000ex, bra/dåligt?, fler/färre problem? Försäkring ska man välja säljarens volvia eller annan (billigare)? Måndag 14/1 är det dags. Kommentera gärna om ni kan innan helgen slår om till måndag igen! Väl mött på vägarna. Kör försiktigt.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är bara ett utrustningspaket, inga unika delar. Det kommer varken vara bra eller dåligt :) Bara en schysst deal ekonomiskt på saker som ändå tillverkas. Be säljaren om regnr så du kan kolla på compricer och insplanet. Kan också vara värt att ringa bolaget där du har hemförsäkring och kolla om de har en bra paketdeal. Ofta är det skitsummor, men värt att kolla.
Ta bilen ett par varv runt bilhandlaren påväg hem så du upptäcker direkt om den sätter felkoder väldigt fort. Kör på alla växlar. Inga problem därifrån? Tuta och kör hemåt! :D
av perhall
Du kan ju välja mellan sportchassi (standard) och komfortchassi (touring-chassi). Dock ser det senare inte så snyggt ut eftersom de flesta S60 man ser har sportchassi (= det ser lite cross country-aktigt ut med touring-chassi). Men mjukare blir det.

Att man inte får tillbaka pengarna för utrustning stämmer inte. Momentum har utöver Nordic/Kinetic t ex xenon-ljus med kurvfunktion, handsfree och parkeringsvarnare bak. Saker som många vill ha på bilen när den säljs om 3-4 år...
PH
av Peckham
Att det ska vara så svårt att bli av med sin nuvarande bil på Blocket, verkar totalt omöjligt !

Men för att återgå till ämnet, när tror ni att vi kan hitta lite billigare V/S60's för runt 180k och som inte gått så jättelångt! Sommaren?
av Lazy
Har ägt en S60 2,5T och det är absolut en av de bästa. :-)-)
av Herkulez
Peckham skrev:Att det ska vara så svårt att bli av med sin nuvarande bil på Blocket, verkar totalt omöjligt !

Men för att återgå till ämnet, när tror ni att vi kan hitta lite billigare V/S60's för runt 180k och som inte gått så jättelångt! Sommaren?
En relativt lågmilad/normal utrustad V60/S60 för runt 180k dröjer nog längre. Sommaren + 6mån + x mån, är min gissning.
av Lövet
perhall skrev: Att man inte får tillbaka pengarna för utrustning stämmer inte. Momentum har utöver Nordic/Kinetic t ex xenon-ljus med kurvfunktion, handsfree och parkeringsvarnare bak. Saker som många vill ha på bilen när den säljs om 3-4 år...
PH
Visst får du pengar men för att det inte ska vara ekonomiskt sämre så ska värdet begagnat vara 100% + kapitalkostnaden. Detta händer aldrig, jag lovar.

Att köpa en S60 Nordic lär vara det billigaste sättet att åka S60N nånsin på en tre årsperiod även om man säljer den billigast på Blocket.
av Mwi
Peckham skrev:Men för att återgå till ämnet, när tror ni att vi kan hitta lite billigare V/S60's för runt 180k och som inte gått så jättelångt! Sommaren?
Det beror väl på om du menar mätarställning eller körda mil ??:-/
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 34&start=0
Men prata vänligt med säljaren så kanske du till och med får bestämma mätarställning själv ;-//

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]