Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Turku
#714210
TobbeL skrev: Grej nummer två är att bakrutespolningen inte aktiverar bakre torkaren utan man måste dutta till den bakre torkaren manuellt. Nu har jag inte instruktionsbokens avsnitt gällande baktorkaren i färskt minne, men bör inte en spolarvätskedusch aktivera torkaren som default? Rätt irriterande när man är van vid sin gamla V40 som automatiskt aktiverar torkaren vid bakrutespolning och trycker fram spaken för att spola bakrutan, för att ett gäng sekunder senare titta i backspegeln och se att bakrutan förvisso är spolad men att torkaren inte har gjort ett skvatt.
Min startar torkaren samtidigt som du spolar bak, så det kan du få fixat säkert :)
Användarvisningsbild
av tedsvensson
#716146
Jag har inga direkta fel på min förutom några konstiga saker som nog fixas med mjukvaruuppdatering. Det ena är att ibland så släcks inte interiörbelysningen (alltså taklamporna) när man startar bilen. Ni vet, man låser upp bilen men när man startar så fadar de ut. Händer si så där var tionde gång. Inte hela världen men störigt ändå.
Andra grejen är, och det har bara hänt två gånger, är att när man suttit i bilen en stund (kanske pratat i telefon) utan att starta motorn så efter en stund slocknarinstrumenteringen (jag har den digitala). Det är normalt. MEN! När jag sedan startar bilen tänds den inte igen. Svart i rutan så att säga. Hjälpte bara att, hör och häpna, stänga motorn och låsa / låsa upp bilen och nystart. Galet.
Men det har bara hänt två ggr som sagt.

Sedan stör jag mig på att instrumenteringen gör olika varje gång man startar/stänger av? Dvs ibland ritar den upp displayen direkt, ibland studsar nålen uppifrån och ner. Likaså när man stänger av bilen, ibland ritar den ner den stiliserade bilen direkt, och ibland först när man låser bilen.
Är det så på era V40 också? Det har i vart fall varit så även på de demobilar jag provade innan jag köpte.

Kanske en smaksak, men jag hade föredragit om den gjort på samma sätt alltid.
Användarvisningsbild
av tedsvensson
#716148
TobbeL skrev:Ett par saker till som jag irriterat mig på:

Jag parkerar bilen i ett flerbilsgarage och har en nyckelbricka, så rutan i förardörren används minst 2ggr/dag för att jag sa kunna använda nyckelbrickan och ta mig ut och in ur garaget. Problemet med det här är att rutan inte sluter tätt som den ska i vissa fall, vilket jag har märkt när jag kommit ut på motorvägen och vägljudet är mycket högre än vanligt, vilket resulterat i att jag måste hissa ner och upp rutan igen. Är det någon annan som märkt samma sak?

Grej nummer två är att bakrutespolningen inte aktiverar bakre torkaren utan man måste dutta till den bakre torkaren manuellt. Nu har jag inte instruktionsbokens avsnitt gällande baktorkaren i färskt minne, men bör inte en spolarvätskedusch aktivera torkaren som default? Rätt irriterande när man är van vid sin gamla V40 som automatiskt aktiverar torkaren vid bakrutespolning och trycker fram spaken för att spola bakrutan, för att ett gäng sekunder senare titta i backspegeln och se att bakrutan förvisso är spolad men att torkaren inte har gjort ett skvatt.

Nummer tre är varningen till backkameran. När man startar bilen och ska backa så kommer det upp ett meddelande i överkant av displayen om att man ska ha uppsikt eller liknande. Kul att den ligger mitt över skärmen vilket gör att man måste vänta på att meddelandet försvinner innan man faktiskt kan använda backkameran, för annars ligger meddelandet såpass mycket i vägen att man inte ser helt och hållet vart man är på väg. Lagom ironiskt.
Dina fel nummer 1 och 2 har inte jag märkt på min V40. Nummer 3 kan jag delvis hålla med om, men på min bil försvinner rutan efter ett par sekunder bara. Inget jag stört mig på.
Användarvisningsbild
av TobbeL
#716286
tedsvensson skrev:Jag har inga direkta fel på min förutom några konstiga saker som nog fixas med mjukvaruuppdatering. Det ena är att ibland så släcks inte interiörbelysningen (alltså taklamporna) när man startar bilen. Ni vet, man låser upp bilen men när man startar så fadar de ut. Händer si så där var tionde gång. Inte hela världen men störigt ändå. .
Nu när du säger det så har det där faktiskt hänt mig en gång. Fick släcka lamporna manuellt, men det löste sig när jag låste och låste upp bilen igen.

Har även märkt att torkarna ibland går på halvfart, ungefär som att det skulle vara kass spänning till torkarmotorerna. Någon annan som reagerat på något liknande?
Användarvisningsbild
av tedsvensson
#716382
TobbeL skrev:
tedsvensson skrev:Jag har inga direkta fel på min förutom några konstiga saker som nog fixas med mjukvaruuppdatering. Det ena är att ibland så släcks inte interiörbelysningen (alltså taklamporna) när man startar bilen. Ni vet, man låser upp bilen men när man startar så fadar de ut. Händer si så där var tionde gång. Inte hela världen men störigt ändå. .
Nu när du säger det så har det där faktiskt hänt mig en gång. Fick släcka lamporna manuellt, men det löste sig när jag låste och låste upp bilen igen.

Har även märkt att torkarna ibland går på halvfart, ungefär som att det skulle vara kass spänning till torkarmotorerna. Någon annan som reagerat på något liknande?

Precis, räcker med att trycka i taket så är problemet löst. Men skumt hur som helst :)
Användarvisningsbild
av TobbeL
#722395
Då var det dags för nästa småfel då. I normalfall så återgår växelspaken till centrerat läge när man har den i friläge, men inte längre. Lutar jag spaken till höger så går det bra men när man lutar den till vänster så stannar den där. Många bäckar små, men jag ska nog ta och lämna in den till Bilia och se om de lyckas få bort alla småfel. Den funkar ju bra i övrigt.
Användarvisningsbild
av TobbeL
#722562
Trist, men skönt att höra att man inte är ensam.

Jag kom också på att jag har problem med speed limitern ibland. När man slår igång den så tonas ju resten av hastighetsmätaren ut, dvs om jag sätter den på 80 så tonar den ut allt ovanför 80 km/h, men min verkar inte kunna bestämma sig hur mycket som ska tonas ut. Ibland blinkar dem fram och tillbaka i olika styrkor på andra sidan fartbegränsningsstrecket.
av robbancarlsson
#722861
Belysningen i växelväljaren har lagt av. Det började för några veckor sen med att dioderna lyste lite när de kände för det. Nu lyser de inte överhuvudtaget. Glapp?
av kidu
#723044
Verkstedstime hos frydenbø 11.feb:

- Växelspaken (I normalfall så återgår växelspaken till centrerat läge när man har den i friläge, men inte längre)
- Vindbrus höger passagerarsidan (visslande)
- Understell, något buldrelyd när man kör på kullersten
- Den bakre fönstret på passagerarsidan vibrerar något, minskar om man tar ner och upp rutan igen ..

Hoppas att de lyckas ordna allt!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]