Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då gäller samma som utan polestar.. Polestar ändrar ingeting som har med serviceintervall eller vad som ska göras på bilen vid servicetillfällena..
Hydrauliska lyftare på Volvo kom först på B234F (740 GLT 16 valve) och hängde sedan med på 850-serien. Sen någon gång kom Volvo tillbaka till fasta tryckare, då man påstått sig hittat ett material som var så slitagetåligt att det skulle leva lika länge som motorn förväntades göra. Dock minns jag inte när detta påhitt kom. Det var i alla fall före etanolepoken.
Fasta tryckare är förstås bättre än hydrauliska, ur kostnadssynpunkt, för de hydrauliska är ju mer komplicerade. Dessutom läcker de med tiden, speciellt om man kör med fin 5/50 syntetolja. Jag hade ju en 854 Turbo (B5234T), som jag körde knappt 47000 mil med. När den var ny kunde den stå i långa tider, utan ventilknatter när jag startade, men de sista åren kunde det uppstå spontant under tomgångskörning, fast det varit tyst stunden innan. Men det försvann ju när varvet höjdes, så att oljetrycket ökade lite. Jag hade en 744 GLT 16 valve också, före 850:n, men den 744:an körde jag bara 12500 mil med, så där hann inte uppstå några tydliga läckeffekter i lyftarna.
Användarvisningsbild
av hakank
Jag tycker det låter som ett konstruktionsfel helt enkelt. Och som sådant borde det väl finnas konstruktionsfelsgaranti? Det är ju inte lite pengar för att kolla upp ventilspelet och inte nått som skulle behövas från början. Nu blev jag lite trött..

/Håkan
Tillverkarna ändrar ju ständigt servicerutinerna för olika modeller/motorer.
Misstänker att det till och med står någon finstilt text i serviceboken att programmet utan förvarning kan komma att ändras..
Ta bara alla märken som kortat ner kamremens bytesintervall drastiskt. Det är ju inget som man som kund kan göra något åt annat än att betala och se glad ut tyvärr..
av JimBob
Äh..... Vilka fasoner.....

Har man inte föreskrivit inspektion av ventiler vid 9000 mil när bilen levererades ny så är det ett konstruktionsfel som skall bekostas av Volvo.

Att man bygger skitprylar och sen räknar med att kunden skall betala eventuella problem som uppstår till och med inom garantitiden är anmärkningsvärt.

Har kört Toyota och Lexus innan... Visst har man fått brev om saker som skall/bör åtgårdas.... bara att åka in (även efter garantitider gått ut) kvittera ut en hyrbil och de åtgärdar felet kostnadsfritt!
Visst är det dynga. Men som sagt så har man garanterat friskrivit sig från att behöva stå för såna här saker som kommer upp i efterhand. Något som köparen troligtvis behöver anlita en jurist för att förstå om man ska läsa allt finstilt.
Forum är bra, en sådan här detalj är lätt att missa. Jag ska själv hämta en V70 MY10 2,5 FT i morgon hos en seriös handlare. Den är nyservad och mätaren står på 8890 mil. Lär ju dubbel och trippelkolla att detta är gjort på den. Det vore ju inte så kul att komma 100 mil innan servicelampan tänds och gör mig påmind om en utgift på 9000, haha.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)