- tor 03 maj 2012, 15:06
Hydrauliska lyftare på Volvo kom först på B234F (740 GLT 16 valve) och hängde sedan med på 850-serien. Sen någon gång kom Volvo tillbaka till fasta tryckare, då man påstått sig hittat ett material som var så slitagetåligt att det skulle leva lika länge som motorn förväntades göra. Dock minns jag inte när detta påhitt kom. Det var i alla fall före etanolepoken.
Fasta tryckare är förstås bättre än hydrauliska, ur kostnadssynpunkt, för de hydrauliska är ju mer komplicerade. Dessutom läcker de med tiden, speciellt om man kör med fin 5/50 syntetolja. Jag hade ju en 854 Turbo (B5234T), som jag körde knappt 47000 mil med. När den var ny kunde den stå i långa tider, utan ventilknatter när jag startade, men de sista åren kunde det uppstå spontant under tomgångskörning, fast det varit tyst stunden innan. Men det försvann ju när varvet höjdes, så att oljetrycket ökade lite. Jag hade en 744 GLT 16 valve också, före 850:n, men den 744:an körde jag bara 12500 mil med, så där hann inte uppstå några tydliga läckeffekter i lyftarna.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.