Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av emwmsve
när leasing perioden är slut så läggs bilen ut på auktion för sveriges alla bilfirmor..
restvärdet på just "min" bil är 101.000.. och jag tror nog att den kommer att säljas för c:a 150.000 efter 3år
jag får då tillbaka 30% av mellan skillnaden 150-101= 49tkr, 30% = c:a 14tkr
alternativt så får jag köpa ut den för maxbudet.. detta tror jag dom gör för att man skall hålla efter bilen bra..
av 94093a
emwmsve skrev:när leasing perioden är slut så läggs bilen ut på auktion för sveriges alla bilfirmor..
restvärdet på just "min" bil är 101.000.. och jag tror nog att den kommer att säljas för c:a 150.000 efter 3år
jag får då tillbaka 30% av mellan skillnaden 150-101= 49tkr, 30% = c:a 14tkr
alternativt så får jag köpa ut den för maxbudet.. detta tror jag dom gör för att man skall hålla efter bilen bra..
det här var något nytt vi har haft tjänstebilar i 15 år men har alldrig hört talas om att mman kan få tillbacka pengar när den säljs-
men låter ganska smart för då har man en anledning att ta hand om bilen.
för jag tror de får tillbacka väldigt många risiga bilar, jag vet hur våra brukar se utt vår föra bil var ricktigt välanvänd så där tycker jag ricktigt synd om nya ägaren han lär få många dyra verkstads besök...
av emwmsve
Nu är det ju personalbil som är aktuellt och inte tjänstebil.. men jag tycker också det är en smart ide för att hålla bilen fräsh..

Så här står det i informationen:
"Restvärde vid avtalstidens slut
Att välja en Personalbil är precis som att välja en privatfinansierad bil. Du står för risken att bilens värde vid avtalstidens slut kan vara högt eller lågt. Om något händer på marknaden som påverkar din bils restvärde, tex att drivmedlet blir mindre attraktivt på andrahandsmarknaden är det du som står för den risken. Om andrahandsmarknaden däremot finner din bil attraktiv och du får ett högre försäljningspris än väntat går det överskottet till ditt bilkonto.
Tänk på att välja en bil som står sig väl på andrahandsmarknaden."
av emwmsve
crumpets skrev:Är priset med eller utan moms? Är priset efter rabatt utan moms?
Om listpriset är 312 000 borde listpris med normal rabatt på ca 8% vara 287 000.

Värdeminskningen per månad är då 4784kr på ett 24mån/60%restvärde-kontrakt. Med andra ord får du skatt, service och försäkring för 400kr/mån, riktigt bra.

Men... Du sparar ju inte särskilt mycket jmf mot att ha den privat i ärlighetens namn. Säg att kringkostnaderna hade blivit ca 1000/mån i vanliga fall så sparar du ungefär 6000/år på detta. Helt ok men om det är värt det vet bara du.

Ps.. alla priser är inkl. moms :)
Användarvisningsbild
av poseidon
Tycker det verkar dyrt. Vi har samma rabatter å om jag skriver in 2000 mil om året i vår kalkyl från autoplan så får jag en nettokostnad på 4500 exkl trängselskatt iofs men inklusive allt annat. Även en extra försäkring som betalar bilen efter X dagar om man är föräldraledig. PM:a gärna mig om du vill veta mer.
av emwmsve
Jo.. fast det kan ju bero på mycket.. trängselskatt, vad man har för marginalskatt, vad det är för skatt på bilen.. m.m. jag har nu beställt och kommer att hamna på en kostnad på c:a 4900-5000.. sen så görs det en avstämning efter ett år och då kan nog kosten gå ner lite..
av emwmsve
Jag får betala för trängselskatt, man får lägga in uppskattad summa i kalkylen. Så även denna dras innan skatt.. Så ja, det är inkl. Trängselskatt :)
av Lövet
Trängselskatt är en avdragsgill kostnad. Är inte skattejurist men jag tror det har betydelse.
Dock bör det ju i så fall bara vara den trängselskatt som man kör i jobbet.
Dock vet jag att det fuskas rejält med detta. För många förare är all trängselskatt i jobbet...

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]