Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kopierar ifrån den sidan jag hittade min fakta/påstående

Nivåregleringen fungerar så att trycket pumpas upp genom den mekaniska rörelsen som sker vid dämparen och fjädern när bilen rullar, oljan transporteras med en kolvliknande konstruktion inne i dämparen. "tryckventiler" håller koll såatt nivån hålls konstant.
Kopierar ifrån den sidan jag hittade min fakta.

Nivåregleringen fungerar så att trycket pumpas upp genom den mekaniska rörelsen som sker vid dämparen och fjädern när bilen rullar, oljan transporteras med en kolvliknande konstruktion inne i dämparen. "tryckventiler" håller koll såatt nivån hålls konstant.
Som sagt ja har provat att ställa mig på kroken och då höjdes bilen...prova de istället eller lasta in massa i skuffen och se om de justerar sig..så vet du ju säkert istället för att bara läsa massa "fakta"..dämparen ser annorlunda ut också men hittar ingen bild just nu

bilder.lagabasen.se/delar/1020/120456726vy1.jpg

där har du en bild de är gummidamask hela vägen..de är de inte på vanliga dämpare
Jag monterade på nivåreglering igår på min. Behöll de sänka fjädrarna och bara byte dämparna.
Bilen höjdes ca 2cm.

Men vet fortfarande inte om de funkar. Hängde på en husvagn idag 1300kg.
Bilen sänktes två cm då. Men körde inget med husvagnen på.
Men två cm kanske man får räkna med?
hej
Nu får ni ta och läsa å lite.
Nivomatstötdämparna och dess fjädrar utgör en avstämd enhet. Dämparna har ett grundläge ( ingen last), gjädrarna ser till att detta upprätthålls. Vid last sjunker fjädern ihop, dämparen har en inbyggd pump som drivis av bilens rörelse ( upp o ned). ( det går även bra att gunga bilen motsvarade ca 5 km körning) dämparens pump justerar upp läget til grundläget och behåller detta så länge bilen körs. vid stillestånd så sackar den med tiden.
Att montera dämpare med fjädrar av anan längd än de avsedda medför att stötdämparens interna pump får jobba hela tiden för att lyfta bilen till dämparens grundläge Inget vidare för livslängden.
Skall bilen sänkas, måste såväl stötdämparfäste som fkjäderfäste flytts lika mycket.
P-O
P-O : monterar man sänknibgsbyglarna så är ju dämparen i sitt rätta läge hela tiden, så läs allt som skrivits ist så kanske du förstår!

Förklarade i stira drag att det kvittar vilken fjäder man använder om man sänker bilen då det är dämparen som bestämmer höjden!
poan skrev:hej
heatseeker.
Jag har läst alltoch hävdar med emfas: Du är fullständigt ute och cyklar och har övrhuvudtaget inte begripigt hur nivomatsystemert är konstruerat.
P-O
På vilket sätt då ?
Stötdämparna bestämmer höjden vid rörelse......iaf. på min bil de senaste 19560 milen.
Men min bil är kanske ute o cycklar ?
:P

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]