Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
#634922
Stötstänger är en för klumpig och oprecis lösning i en modern bil med höga krav på prestanda och miljö. Särskilt med fyra ventiler/cylinder.
Dock slipper man som sagt att byta ngn kamrem och de bygger inte så högt och får därvid plats i en Voyager :D .
Användarvisningsbild
av kvantskum
#634967
Vojje skrev:Stötstänger är en för klumpig och oprecis lösning i en modern bil med höga krav på prestanda och miljö. Särskilt med fyra ventiler/cylinder.
Säg inte det... :wink:

Chevrolet använder stötsångstekniken i Corvetterna, bl.a. just för att motorn ska bli så låg som möjligt.
"för klumpig och oprecis lösning, höga krav på prestanda och miljö"?
LS1 till LS7-motorerna är bland de bästa V8:or marknaden kan erbjuda, även med stötstångslösningen.
Prestanda..? I dekadent överflöd. Z06 och ZR1:an lämnar det mesta under 1,5 miljonklassen bakom sig,
kombinerat med en förbrukning som ligger under många "svenssonbilars".
(Med lätt gasfot förstås)
av johan5588
#715966
Hur sitter vattenpumpen på en 2.0F med kamkedja(fordmotorn)? Den kan ju inte sitta med på kamkedjan antar jag, kanske externt som på en gammal volvomotor i volvo 240/740 ?
av johan5588
#716064
tack för länken ovan :) Den motorn i filmen verkar vara föregångaren till 2.0F motorn, (2,0 Duratec HE R4), som sitter i ford mondeo 2001-07, inte sant? Verkar ju vara lättare för en hemmameckare att byta vattenpump på dessa motorer jämfört med dom som har vattenpump på kamremmen?
ljudet av ett dött batteri?

https://uploadnow.io/f/wJCCQ6F

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]