Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EddyBaggio
Jag går i lite tankar att köpa mig en Volvo S80. Hade tänkt mig en 07-10. Vilka erfarenheter har ni? Något moteralternativ jag bör undvika?
av Lövet
Fin bil. Få fel. Alla motorer är trevliga utom 2.0F och 1.6DRIVe. De senare "räcker" men bilen förtjänar mer. Framförallt begagnat är prisskillnaden mot de större motorerna liten och skillnaden i förbrukning är inte stor i verkligheten.
Användarvisningsbild
av NordmanV8
StefanN skrev:Ingen erfarenhet men en S80 V8 AWD är ju riktigt prisvärd.
Jag kan varmt rekomendera V8´an!
Motorn är underbar, men drar något mer än andra motorer (väldigt individuellt, men jag förbrukar knappa 1,3l/mil)
Lite dyrare i skatt: 3640:- per år, och betalas 3ggr per år.
Försäkringen för mig 42år i närförort till Stockholm ligger på ca 9000:- hel/hel, 1500mil med lite extra tillval.

Prisbilden på V8´an har också blivit ganska bra, runt 200000.- för ett bra exemplar.
Välj en bil med bra utrustningsnivå (det dyker ofta upp anonnser som är klent utrustade trots att de gärna står som "fullutrustade").
Det finns i skrivande stund 17st till salu i Sverige, från 99,000:- till 359000:- på Blocket.

Kromlister runt om kom 2009 och nyare grillen 2010, samt den nyaste grillen 2011 utan V8 emblem och lite silverfärgad (sista årsmodellen för V8).

Har haft min i 2,5 år nu och skulle garanterat bytt bort den vid det här laget om den inte varit så bra. Har sneglat på nyare V8 då jag själv kör en 2007, men tycker inte det är värt pengarna för årsmodelluppgraderingen riktigt och svårt att hitta en med liknande utrustningsnivå.

Lycka till i letandet. -och det blivande valet :-)-)
av EddyBaggio
Tack för hjälpen, återkommer när jag hittat mitt ex:-)

Ps. Kör idag något så hemskt som en Honda Accord;-)
Användarvisningsbild
av Jensen
NordmanV8 skrev:
StefanN skrev:Ingen erfarenhet men en S80 V8 AWD är ju riktigt prisvärd.
Jag kan varmt rekomendera V8´an!
Motorn är underbar, men drar något mer än andra motorer (väldigt individuellt, men jag förbrukar knappa 1,3l/mil)
Lite dyrare i skatt: 3640:- per år, och betalas 3ggr per år.
Försäkringen för mig 42år i närförort till Stockholm ligger på ca 9000:- hel/hel, 1500mil med lite extra tillval.

Prisbilden på V8´an har också blivit ganska bra, runt 200000.- för ett bra exemplar.
Välj en bil med bra utrustningsnivå (det dyker ofta upp anonnser som är klent utrustade trots att de gärna står som "fullutrustade").
Det finns i skrivande stund 17st till salu i Sverige, från 99,000:- till 359000:- på Blocket.

Kromlister runt om kom 2009 och nyare grillen 2010, samt den nyaste grillen 2011 utan V8 emblem och lite silverfärgad (sista årsmodellen för V8).

Har haft min i 2,5 år nu och skulle garanterat bytt bort den vid det här laget om den inte varit så bra. Har sneglat på nyare V8 då jag själv kör en 2007, men tycker inte det är värt pengarna för årsmodelluppgraderingen riktigt och svårt att hitta en med liknande utrustningsnivå.

Lycka till i letandet. -och det blivande valet :-)-)
När det gäller V8:n så har den Summum paketet som standard, det finns alltså inga snikutrustade sådana,
däremot oftast en massa annan trevlig utrustning.
När det gäller kromlisterna så kom dom först till MY10.
av Johannnes
EddyBaggio skrev:Jag går i lite tankar att köpa mig en Volvo S80. Hade tänkt mig en 07-10. Vilka erfarenheter har ni? Något moteralternativ jag bör undvika?
S80 D5 är också jättebra motor till bilen. Har en 2010 som jag kört många mil och kan starkt rekommendera den.
Skulle nog också titta på S80 med T6 motorn faktiskt, man kan som V8:orna hitta dem för bra pris.

I slutändan handlar allt om hur mycket pengar du vill investera och vad för utrustning du önskar bilen ha!!!
Användarvisningsbild
av MartinS
Jensen skrev: När det gäller V8:n så har den Summum paketet som standard, det finns alltså inga snikutrustade sådana,
däremot oftast en massa annan trevlig utrustning.
Eftersom summum är standard så får en bil med bara summum och inget annat anses som snikutustad i sammanhanget.

/Martin
av mattish
EddyBaggio skrev:

Ps. Kör idag något så hemskt som en Honda Accord;-)
Kanske lite tråkigare, men garanterat vettigare kvalitet ;)
av EddyBaggio
Ja kvalitén kan jag inte klaga på, börjar närma mig 25000 strecket och inget annat än centrallåset har krånglat :)

Men nu är det dags att ta sitt ansvar och köra svenskt ;) haha :mrgreen:

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?