- sön 26 nov 2006, 16:14
#71598
Jag har varit duktig i dag, tvättat klenoden. När jag sedan startade för att köra ett ärende, råkade jag se gasmätarvisaren som omedelbart ställde sig på full tank (fyllde i går). Då kom jag att tänka på två saker; den här frågan och vår gamla 245:a som vi hade tidigare.
På 245:an lade hastighetsmätaren av. Sedan gick den igång, men lade av då och då. Enkelt tänkte jag och ringde för att få tid på macken för mätarvajerbyte. Fick då veta att sådana hedenhösgrejor inte finns längre, det sköts elektroniskt. Man kunde prova byte av givare för några tusen, men säkert var det inte, det kunde vara instrumentet också.
Jag ville inte punga ut med sådana summor på vinst och förlust, så jag körde med felet ett tag. Felet kom alltid vid start, oftast satte mätaren igång efter ett tag. Så tyckte jag mig märka att den gick i gång om det var gupp i vägen. När den sedan inte funkade när jag redan var litet småirriterad, blev jag ilsk och knackade till på glaset vid mätaren. Den startade ögonblickligen...
Felet var alltså tröghet i mätarnålen, inte ovanligt när det handlar om Volvos instrument påstod någon, de sätter dit billigast möjliga. I fortsättningen knackade jag bara på glaset när mätaren var ovillig, och det fungerade alltid på direkten.
I dessa datortider tänker man ju nästan alltid på elektroniken när någonting inte funkar, men det kan ju vara ett simpelt mekanikfel också. Kanske det är likadant med den här gasmätaren?