Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dags för ny uppdatering. Nu är den nya lådan i och bilen går som vanligt igen. Växlar mjukt och fint och nivån är verkligen exakt där den skall vara.

Lådan har gått 11 000 mil så nu jäklar ska jag hålla koll på oljan och byta med jämna mellanrum. Tänkte köpa en ny 20 liters dunk som en billig försäkring mot framtida problem och köra den nya nu i några hundra mil och byta därefter för att se hur oljan ser ut. Man vill ju gärna inte detta ska hända igen. Andis har gett mig mycket bra information och hopp om detta, ja ni andra också naturligtvis!

Det fanns bara en felkod denna gången och det var något om varvtal vilket troligen beror på att vi bogserade bilen till verkstaden. Det skumma var att det inte fanns några felkoder om låst solenoid som förra gången.
Andis skrev:Hej

Kul att höra att det löst sig för dig :-)

Låter bra håll koll på oljan och byt ibland.

Lycka till nu.
Med vänlig hälsning,
Andis
Tack Andis!

Hur ofta byter du olja i din? Tänkte att ditt intervall kunde vara "Best Practise" för mig :D Ja om vi förutsätter att oljan ser ok ut alltså så mer för att försäkra sig om mindre bekymmer framöver.
Spolar du lådan totalt. Skulle jag rekommendera mellan 6000-8000 mil.
Lite beroende på hur du kör mycket släp kontra landsväg du kör. Börjar den se mörk ut tidigare byt även då.

Gör du bara små mellan byten utan spolning 2000-4000 mil. (Mellan byten= öppnar pluggen tömmer och fyller på igen.)

Min går mest i stan och del med släp så har blivit mellan byten med 2000 mils intervall. Går som en dröm i lådan :-) helt utan slir eller ryck inte ens när man lägger i drive rycker den till.

Med vänlig hälsning,
Andis
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]

OTA 4.xx

Har ni fått OTA 4.xx ännu. Jag fick med[…]