Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo 740 -90 med ecc och har precis fått fläktmotståndet till kupéfläkten bytt. Nu fungerar fläkten som den ska igen men konstigt nog blåser det inte ut någon luft trots att alla ventilationsgaller är öppna uppe på panelen.

Är det någon som vet vad som är fel?

Med vänliga hälsningar
Martin
Martin H skrev:Jag har en Volvo 740 -90 med ecc och har precis fått fläktmotståndet till kupéfläkten bytt. Nu fungerar fläkten som den ska igen men konstigt nog blåser det inte ut någon luft trots att alla ventilationsgaller är öppna uppe på panelen.

Är det någon som vet vad som är fel?

Med vänliga hälsningar
Martin
Låter som om fläkten går baklänges...
av Martin H
Nu är det ju inte jag själv som mekat men är det verkligen möjligt att få fläkten att gå åt fel håll?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Martin H skrev:Nu är det ju inte jag själv som mekat men är det verkligen möjligt att få fläkten att gå åt fel håll?
Inget är omöjligt för en händig... :wink:
av Addekarlsson
Hmm... ECC... Låter som att en eller flera vakumklockor sagt upp sig. Dom sitter på vänster sida, mellan värmepaket och gaspedal. Inte alls roliga att byta. Hur man gör har jag ingen aning om, bara läst att det inte alls ska vara skoj.

Det är min gissning. Få en fläkt att gå baklänges när man bytt motståndet, det är så gott som omöjligt att lyckas med. Då måste man in och rota o kablarna till fläkten, och byta plats på några kablar.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Addekarlsson skrev:Hmm... ECC... Låter som att en eller flera vakumklockor sagt upp sig. Dom sitter på vänster sida, mellan värmepaket och gaspedal. Inte alls roliga att byta. Hur man gör har jag ingen aning om, bara läst att det inte alls ska vara skoj.

Det är min gissning. Få en fläkt att gå baklänges när man bytt motståndet, det är så gott som omöjligt att lyckas med. Då måste man in och rota o kablarna till fläkten, och byta plats på några kablar.

Mvh/ Adde
Kan börja med det pinsamma :oops: och erkänna att jag missade att det var en ECC... :oops:

Har personligen skruvat med en fläkt som gick baklänges efter motståndsbyte...där en klåpare hade klippt och korsat kablar... :evil:
av Martin H
Ok, tack för svaren. Jag får försöka undersöka det där med vakuumklockorna för att se om det är där som felet ligger.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du en "snöflinga" på A/C-knappen eller står det A/C OFF på den?
av Martin H
Jag har en snöflinga.

Har inte hunnit kolla upp felet än...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Felkoden kollar du på följande sätt:

1. Fläktvredet i läge "AUTO".
2. Luftvredet i läge "VENT", dom fyra ublåsen i panelen.
3: Temperaturreglaget inställt på "MAX KYLA".
4: Återcirkulationsknappen skall vara intryckt.
5. AC-knappen skall vara intryckt.
6. Starta bilen.
7. Vänta några sekunder, tryck sedan ut AC-knappen.
8. Tryck in AC-knappen.
9. Nu ger AC-knappen 1-sekunders blinkningar med några sekunders mellanrum (ex. blink---blink-blink---blink = 1-2-1)

Berätta vilken kod du får!
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]