Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Familjebilist
Jag skulle behöva mer packutrymme i min v40 årsmodell -99 och har därför tänkt köpa en takbox. Helst vill jag köpa en så stor box som möjligt och i vart fall bör den vara så pass lång att den kan rymma familjens längdskidor, vilket innebär att boxen måste vara minst 210 cm lång. Jag har bl.a. tittat på en Mont Blanc Triton 500 (numera RoofBox Space 500) som är 221 cm lång och en Thule Motion 900 som är 235 cm lång. Är det någon därute som har erfarenhet av stora takboxar som rymmer längdskidor (plus en hel del annat)? Funkar det med en box på 220 till 230 cm eller kommer den att sticka ut för långt där fram?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kanske är detta till hjälp. Har inga problem att montera en Packlinebox som är 225 cm lång på min s40 så det ska gå kalas. Det bör dessutom fungera ännu bättre då jag måste monera den ganska långt fram för att vingen på bakluckan inte ska slå i (den öppnas ju uppåt och vinklas ganska mycket framåt).
Användarvisningsbild
av Micce1980
Till den förra boxen köpte jag en gummilist då jag ofta kör med carvingskidor i boxen och satte en listen fram och en bak vilket stoppade skidorna från att glida runt i boxen när man svänger, det finns ju några hårnålskurvor på vägarna i alperna. Skonar både skidorna och boxen. Köpte denna på AD Bildelar för ca 80 kr, finns säkert i fler biltillbehörsbutiker ( http://www.langfardseglarbutiken.se/bat ... sa-ab.html )

På den nya packlinen satt det redan en liknande gummilist men det följde även med spännband till att hålla nere skidorna med. Kändes tryggt på Autobahn.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]