Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
Hej !

Här kommer ett klipp från mig i en tidigare tråd och hur jag löste problemet.

Jag hade själv exakt samma problem med min V70 -04, larmade och visade felmeddelande om öppen baklucka.
Jag provade att hänga in en helt ny låskista utan att det blev bättre.

Det visade sig att en kabel ( lite grövre svart ) som gick i kabelstammen till bakluckan var trasig inuti själva höljet till kabeln så det inte syntes att den var defekt. Även om jag ringde upp eller ohm mätte kabeln så märktes det inget fel, jag drog helt sonika en helt ny svart kabel ( den som går till defrosten i bakrutan ) paralellt med det gamla kablaget och vips så var problemet borta.

Jag tog en strömtjuv och gick på den svarta kabeln i stolpen vänster bak ( bakom luckan till bakljuset ) och drog den nya genom gångärnet och sedan en strömtjuv igen inne i bakluckan. sedan knipsade jag av den biten av den trasiga svarta kabeln.

Kanske inte världens bässta lösning men den var billig och funka klockrent, sen får jag väl byta hela kabelstammen när det uppstår fler brott i samma kablestam då det sliter bra mycket uppe vid gångjärnet till bakluckan
av sjörök
Hej. Ska nu pröva era tips. Har samma fel.....
När jagkom till bilen larmade den för typ "inbrottsförsök" i färddatorn.
Innerbel. lös. den slocknar givetvis efter ett tag, men man kan ju inte larma
på med fjärren, för när innerbelysningen tänds, går larmet.....
av sjörök
Kom en bit närmare idag. Hittade ett förmodat avbrott
i en glaskrosstråd på bakruten. "Pep" med mätinstrumentet
och det finns en skada som inte leder ström....

Om det är felet vågar jag inte svära på, men jag ska ta och
försöka löda eller limma dit en "utbytestråd" så får vi se (tumme upp-smili)
av sjörök
Bakslag.... felet kvarstår, trots lagad "larmtråd"....

Grejen är att om man tar bort säkringen för innerbelysningen, i bagageutrymmet,
så lyser lampan ändå.... :shock:

Har ohmmätt alla kablar som går igenom gånggärnet, och värdena ser bra ut......
av mollan
Hej !

I min värld så låter det som jordfel, har du provat med min "billiga" lösning tidigare i tråden och dra en ny separat jordkabel ?

Det är lurigt när man ringer alternativt Ohmmäter kablarna, när jag gjorde det så fanns det inga fel alls men skiten funkade inte ändå.

Jag tror att det ibland är "kontakt" men inte tillräckligt på nåt vis för att det skall funka, verkar bli någon form av "smygjord" till luckan och då blir det lurigheter. Till saken hör även att luckan är av komposit och därmed inte leder jord nåt vidare i sig själv och då tror jag iallafall att jordkabeln blir extra viktig.

Så om du inte provat med mitt tips ännu så lägg tio minuter på det för att om inte annat helt utesluta jordproblem.

Lycka till
mollan
av sjörök
Hmmm... oki! Ska kolla ditt förslag. Skrev ut allting.
Det var du som drog ny svart kabel, och tog "strömtjuvar" på 2 ställen, eller?

Klart värt ett försök. Lite lurigt att lampan lyser, fast säkringen är ur...
Men dålig jord kan stöka till det ordentligt!!
av mollan
Hej igen !
Japp, det var jag med strömtjuvarna :)

Jag tror det inte spelar nån större roll var du går på med strömtjuven på den lite tjockare svarta i kabelstammen ( vid vänstra bakstolpen ) bara det är innan gångjärnet.
Själv satte jag min innan kopplingsplinten/kontakten som delar kabelstammen från övriga bilen till bakluckan, mest bara för att vara säker på att det inte varglappkontakt i själva kontakten. Har för mig att kontakten var belägen bakom plastkåpan som täcker bakstolpen vilken jag demonterade.

Hoppas det löser sig, trägen vinner......

Mvh Mollan
av sjörök
Det vart en sniklösning. byglade i kontaktstycket vänster bak, mellan position 4 (rosa) och 14 (den svarta tjocka).
Nu larmar det inte. Således var det glaskrosstråden som gått av någonstanns. Såg en skada på den, men det vart inte bättre när
jag lagade den, så det fanns säker en till någonstanns. Nu förstår man den där bilmecken som sa: byt bakruta..... :D

Huvudsaken att innerbel. inte går igång i tid och otid, samt att man kan larma på med fjärren säkert :-)-)

Tackför alla tips. Har den där extra jordningen som nästa grej om (när) det strular nästa gång.... :D
av jazzmakke
Hej!

Vill bara tacka för alla tips på denna tråd. Mitt problem (på en 06:a) var först att "Bakluckan öppen" började lysa sporadiskt och sedan hela tiden, så larmet gick nu och då. Sen slutade låset att fungera. När jag låste bilen från fjärren blev allt utom bakluckan låst. Först plockade jag bort säkringen för larmsirenen och då slutade larmet att gå igång.

Efter att ha läst denna tråd tog jag bort innepanelerna i luckan och vänstra sidan av bagageutrymmet och fann att den gråa kabeln från låsets kontaktstycke var trasig (med en Ohmmätare mellan kontaktstycket vid vänstra bakstolpen och låsets kontaktstycke). Den rosa, gula samt den bruna (som går till uppvärmningen av bakrutan) gav kontakt. Jag drog en ersättningskabel till den gråa kabeln och sen fungerade låsningen men bilen visade fortfarande "Bakluckan öppen" fast luckan var stängd. Då var det dags för jordning. Tog bort minuspolen för säkerhets skull. Som tur var hade första ersättningssladden (vanlig lampsladd) två kablar så jag kunde utnyttja den andra kabeln till jordproblemet istället för att dra en ny (blev lite trångt vid gångjärnet redan nu). Jag koppla den andra kabeln från ersättningssladden till den bruna kabeln och sedan jordade jag andra änden i en skruv alldeles bakom batteriet. Sen funkade det. Nu lyser även bakre blinkers när jag låser med fjärren. Kör utan paneler några dagar till för att se om det verkar hålla.

Som sagt, ett stort tack för all värdefull input i denna tråd! :D

Marcus
av Roegge
Samma här. Stort tack för tråden och tipsen.

Jag drog en ny jordkabel från högra bakrutekontaken (med strömtjuv), följer kablarna till vänstra sidan av bagageluckan, sen via krosskontakten på vänstra sidan (en strömtjuv till) och sist följer den kabelstammen ner till vänter bakljus i D-stolpen där den fästes under en mutter som håller själva bakljuset på plats. Det har nu funkat klockrent i en vecka och det tog under en timme att fixa. Bara man vet hur. ;-)

Vad gjorde man innan Google och online-forum som detta fanns??

God fortsättning på 2013 önskar jag ...

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]