NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Droopy skrev: Har bytt in två nyare bilar de senaste åren och aldrig äns fått frågan om serviceboken och de få jag sålt innan dess har köparna snarare uppskattat all min dokumentation över vad jag gjort på bilarna och aldrig ens påpekat en i det närmaste tom servicebok.
Jag betvivlar att ett försäkringsbolag accepterar en bunt med kvitton på olja som bevis på att bilen skötts vid en maskinskada, och lika med Volvoassistans eller motsvarande. För du talade ju om "nyare bilar" som borde haft dessa "faciliteter".
av Droopy
KKR skrev:
Droopy skrev: Har bytt in två nyare bilar de senaste åren och aldrig äns fått frågan om serviceboken och de få jag sålt innan dess har köparna snarare uppskattat all min dokumentation över vad jag gjort på bilarna och aldrig ens påpekat en i det närmaste tom servicebok.
Jag betvivlar att ett försäkringsbolag accepterar en bunt med kvitton på olja som bevis på att bilen skötts vid en maskinskada, och lika med Volvoassistans eller motsvarande. För du talade ju om "nyare bilar" som borde haft dessa "faciliteter".
Assistans uteblir såklart men i övrigt fins det inga krav på att bilen ska vara servad på verkstad för att maskinskada ska gälla.
Har aldrig själv utnyttjat maskinskada men två bilar på jobbet som var misskötta och allt annat än servade repades med maskinskadegarantin och en kollega till mig hade en Opel som någon bult till kamkedjan gick av på och orsakade haveri, maskinskadan täckte reparationerna och den bilen hade inet en enda stämpel från någon verkstad, han gjorde allt själv.

Sedan kanske det ochså är olika från bolag till bolag
Användarvisningsbild
av mobe
Droopy skrev:
KKR skrev:
Assistans uteblir såklart men i övrigt fins det inga krav på att bilen ska vara servad på verkstad för att maskinskada ska gälla.
Har aldrig själv utnyttjat maskinskada men två bilar på jobbet som var misskötta och allt annat än servade repades med maskinskadegarantin och en kollega till mig hade en Opel som någon bult till kamkedjan gick av på och orsakade haveri, maskinskadan täckte reparationerna och den bilen hade inet en enda stämpel från någon verkstad, han gjorde allt själv.

Sedan kanske det ochså är olika från bolag till bolag
Det finns alltid villkor som ska uppfyllas för att få ersättning på försäkringen det gäller även maskinskadeförsäkringen. Detta är ur länsförsäkringars villkor men kan med stor säkerhet säga att majoriteten av bolagen har samma.

• service, reparation och monteringsåtgärd ska vara fackmannamässigt
utförd.
• fabrikantens anvisningar beträffande till exempel driv- och
smörjmedel, service och skötsel av fordonet ska följas.

"Om inte aktsamhetskraven följs sätts
ersättningen ned i normalfall med 100 procent."

Sista texten lämnar ett litet utrymme så att man in något enstaka fall kan få ersättning ändå. Men absolut inget man ska ta för givet!
av Droopy
Det står ju i klartext, fackmannamässigt utförd inget om att du måste göra det på en verkstad, du får serva din bil själv och maskinskadan gäller även då. Sedan kan det såklart uppkomma en diskussion mellan dig och försäkringsbolagen när det väl gäller, men i de tre fallen jag känner till har de då inte kollat ett smack, förutom milen då.

Och jag förmoder att de flesta som har en nyare bil sköter den, och kan man inte serva den "fackmannamässigt" ska man såklart inet göra det om man vill vara säker på att ha försäkringsskyddet kvar om olyckan skulle vara framme.

Jag har ju inte servat mina bilar på må och få, utan tagit reda på vad som ska göras på respektive service och slitdelar byter man ju när det behövs.

Jag föredrar att serva mina bilar själv för då vet jag vad som är gjort, och hur det är gjort.
Användarvisningsbild
av mobe
Du servar säkert din bilar som man ska men problem uppstår när saker och ting ska bevisas hur det är gjort och för det hjälper inte några kvitton på olja och filter.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: citera inte hela föregående inlägg
av petere42
Hej
Servade idag min v50 1.6d 2011. Har fått 2 priser, 6000:- från bilia i Skövde och 5000:- från en fristående firma som jag känner väl.
Valde den fristående firman, tappar då programuppdatering och räddningsservice men bilen går bra nu så jag vill inte uppdatera programvaran.

/Peter E
av Lövet
Fackmannamässigt utförd = du ska göra det på verkstad. Det spelar ingen roll om du så är mekaniker själv.
Tro inget annat Droopy.

Att någon har fått ersättning tidigare är långt ifrån en garanti för att du får det. Det har att göra med omständigheterna i det aktuella fallet.
av Peckham
petere42 skrev:Hej
Servade idag min v50 1.6d 2011. Har fått 2 priser, 6000:- från bilia i Skövde och 5000:- från en fristående firma som jag känner väl.
Valde den fristående firman, tappar då programuppdatering och räddningsservice men bilen går bra nu så jag vill inte uppdatera programvaran.

/Peter E

Jag fick typ liknande uppgifter på min T5a-05! Dock så skulle Volvo ha 5000 och den fristående ha 5500, å eftersom Volvo Assistance är väldigt bra att ha så valde ja trots allt Volvo. Det hade kostat mig 500 hos mitt försäkringsbolag att lägga till bärgning etc så ja körde på Volvo som sagt :)
av snoken
Vill bara informera forumet att i Belgien kostar 6000 mil service C30 1,6D hos Volvo Sterckx NV € 412,89 = 3560 sek! ( med additiv fyllning)o stämpel i boken.
Jag tror att priserna ligger på samma nivå i Tyskland. Planera in en rund helg i Tyskland o passa på och handla lite läskande medan bilen servas.
Så har ni gjort en bra affär!!
snoken skrev:Planera in en rund helg i Tyskland o passa på och handla lite läskande medan bilen servas.
Så har ni gjort en bra affär!!
Javisst, och sedan står ACHTUNG och KRAFTSTOFFVERBRAUCH i displayen... :lol:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]