Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Hej gott folk. Jag har Performance ljudanläggning in min V70 årsm. 2009 (tillv. 2008).
Jag planerar byta ut dörrhögtalarna och komplettera med ett slutsteg och en subwoofer.
Som jag har förstått det har jag inget original externslutsteg, vilket gör att jag kan ta in högnivå signal till ett externt slutsteg från huvud enheten. Jag behöver inte heller dra någon remote kabel till steget om den har autostart via högnivå ingångarna.
Tanken är att det ska vara ett 4 kanals steg där dörrhögtalarna drivs av ena halvan och andra halvan driver subwoofern.
Jag har en känsla av att det sitter något form av högpasfiler till bakre dörrhögtalarna. Trotts att 6,5 tums elementen är identiska (dubbelkon element) spelar fram högtalarna djupare toner. Kan någon med mer info bekräfta detta? Vilken frekvens är delningen satt på?
Om så är fallet kan man använda singalen från bakre högtalarna för att mata ingång/utgången till nya dörrhögtalarna eftersom dessa inte behöver spela djupt bas ändå. Men det hänger lite på vilken delningsfrekvens högpasfiltret har. Som sagt, kan någon bekräfta?
Fram har jag tänkt sätta ett två vägs kitt och bak endast en mid/mellan register. Vet inte om jag ska ha 4Ohm fram och 8Ohm bak för att få mer ljud framifrån. Någon som kan ge synpunkter här?
Jag kommer säkerligen att få bygga nya bafflar för dem nya högtalarna. Om jag ser till att högtalarna hamnar på samma avstånd från inredörrplåten, hur djup högtalare kan man då ha innan magneten börjar komma emot fönstret/ fönsterhissmekanismen? Tacksamt om någon vet detta redan så jag slipper riva dörrsidan bara för att ta reda på detta.
Subwoofern kommer att vara en platt variant (kanske en Pioneer TS-SW2541) i en låda byggd av glasfiber formad efter golvet strax bakom baksätet. När man tar bort bagage mattan och ljudisoleringen där ser man att golvet är allt annat än platt, men det kommer att funka. Lådan ska inte sticka upp högre än original golvet. Slutsteget är tänkt sitta bredvid lådan.
Här såg jag att på höger sida bakom/under sittdynan finns en sak som ser ut som ett rör som sticker ut snett bakåt med varningstext på. Vad är detta till?
På vänster sida bakom sittdynan finns en platt svart plastlåda med en massa sladdar. Vad är detta till?
Jag undrar nämligen om dessa är saker man måste lätt ha tillgång till. Det påverkar lite utformningen av låda. Slutstegshylla osv…
Dörrar, bakskärmar och bagage golv tänker jag dämpa med butyl matta. Golvet i passagerarutrymmet och taket tänker jag låta bli. Känns lite för mycket jobb jämfört med vad det ger tillbaka, eller?
Reservhjul och öppningsbart bagagegolvlucka med formad matta ska sitta kvar, i alla fall ovanför reservhjulet.
När allt är på plats, ska det inte synas, bara höras 
Element och slutsteg som jag funderar över:
a- Kicker ZX slutsteg och RS 6,5 kitt.
b- Hertz Energy steg och 6,5” kitt, (ESK 165)
c- Om djupet på 6,5:orna visar sig vara ett problem finns Hifonics platta 6,5” kitt som alternativ. Dem heter Warrior 6.2C tror jag.
d- Om bak högtalarna blir 8Ohm så lär dem bli från något hem Hifi märke. Annars blir det identiska middar som framsystemet.
e- Basen lär med största sannolikhet bli en Pioneer TS-SW2541.

Har någon jämfört Hertz ESK 165 med Kicker RS 6,5 och Hifonics W6.2C?
Några synpunkter, idéer, varningar??????
En hel del frågor.
Kan tyvärr inte svara på allt. Men en del.
Jag skulle inte ha olika högtalare fram och bak. Det kommer bara bli dumt och svårt att få till samma klang. När det gäller bilstereo så är det i princip 4 ohm som gäller alltid. Så kör på det. Så lämnar slutsteget mer effekt också.

Audisson -tror jag det var- har en bra högnivå till lågnivåomvandlare med justerbara nivåer och frekvenser.

Nu ska jag säga en tråkig men sann sak.
Förmodligen kommer detta kosta mer och bli sämre än att byta bil till en med premium sound i från början..

Men gillar man att bygga själv och skiter fullständigt i vad det kostar tycker jag du ska bygga ändå!
Variosboy skrev: Nu ska jag säga en tråkig men sann sak.
Förmodligen kommer detta kosta mer och bli sämre än att byta bil till en med premium sound i från början..

Men gillar man att bygga själv och skiter fullständigt i vad det kostar tycker jag du ska bygga ändå!
Jag räknar med att kostnaden kommer att landa runt 5-6K sek.

Jag har aldrig haft en bil som jag inte har pillat med. Hade det varit Premium paket i den, hade jag säkert hittat något annat att pilla på. Eftersom motrotrim är inget att tänka på för denna, kör jag efter "If you can´t race it, chrome it!" principen :D
5-6k tror jag du lätt kan ta gånger tre om du inte har massor av grejer redan.
Har gjort många byggen och tror inte att något än så länge klarat sig på mindre än minst dubbla budgeten som man haft från början!

Omvandlaren kostar 1500 om jag minns rätt.
Räkna med minst 1000 kronor i kablar och säkring.
Högtalare och steg har du ju pris på eftersom i princip valt grejer.
Utöver det är det allt annat monteringsmaterial som lätt springer iväg.
Och ska man göra detta så innebär det ju att man ska plocka isär en hel del på bilen vilket nästan alltid medför att man råkar ha sönder något..

Vill absolut inte grusa dina planer. Bara ge lite input så du ser realistiskt på det! :wink:
Då så, jag har inte gett upp, utan planerar och samlar på mig komponenter.

Framsystem/baksystem är köpt, blev Focal Access 165A. Två par, nya för ett bra pris.
Subwoofer är köpt, blev en Pioneer TS-SW1041D, Tidigare modellen av TS-SW2541. Också nytt och till ett bra pris.
Dämpmatta är köpt, tillräckligt för 10m2. Dyraste komponenten so far :D

Jag rotade lite i garaget och det verkar som att jag har;
- Polyester och glasfiberväv så det räcker till baslådan.
- Grå filt för att klä baslådan.
- Ström och högtalarkablar.

Kvar att köpa är ett slutsteg, MDF skiva, och lite små saker.Jag funderar över att montera slutsteget där originalsteget sitter, men då måste man ha ett class D slutsteg, dem är lite dyrare och då spricker budgeten på max 6000sek :wink: Annars säljer NetOnNet Hertz HE4 steg för 1000sek...
Ska nog ta och titta lite på eBay.

Största haken nu är att det måste bli lite varmare så man kan sätta igång.

Slänger in en fråga och hoppas att den[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]