Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
När bilen besiktigas så dokumenteras mätarställningen och man kan sedan se på Hos Transportstyrelsen hur långt bilen hade rullat vid senaste besiktningen. Så långt är allt väl. Vad händer om bilen vid nästa besiktning har en lägre mätarställning än vad den hade året innan? Är det ens möjligt att få genom ett sånt fiffel? Borde inte bilprovningen få tuppjuck då?
Dom skiter i det. På en Audi jag hade gick mätarhuset sönder och jag köpte ett på skroten och bytte. Bilprovningen sa inte det minsta lilla om det under de åren jag hade den eller kompisen som köpte den av mig.

Edit: givetvis skrev jag upp detta i serviceboken.
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
Ja som sagt, dom bryr sig normalt sett inte. Möjligen om bilen i fråga är nästan ny och har en differens på flera tusen mil vid nästa besiktning
Byta mätarhus är inga problem, det är bara att säga att man bytt om dom skulle fråga. Dokumentation (foto eller liknande på mobilen) på vad gamla huset och nya huset stod på vid bytet kan kanske vara bra.
Men som sagt, generellt sett bryr dom sig inte.
av Andis
Skulle vara som i USA där det står i carfaxet vad bilen gått vid varje besiktning. Tyvärr inte alls så enkelt att kolla upp här.

Jag tror bara på mätarstälingar som går att styrka med kvitton från olika servicar här i Sverige.

Speciellt deta med 3 år innan första besiktning kan ju betyda att bilen rullat mycket långt och sen ställt tillbaka före besiktning.

En del delar i Kalifornien kanske hela har besiktning av avgaserna var 90 dag. Då finns det rejält med mättarstälningar i carfaxet :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
Ett önsketänkande: Eftersom allt lagras elektroniskt så borde det gå att kolla upp den verkliga mätarställningen. Och det skulle inte finnas någon möjlighet att "backa" den elektroniska mätarställningen. Bilen talar ju själv om när det är dags för service t.ex. Obekräftade rykten säger att det även går att backa den elektroniska mätarställningen. Hur går det då med serviceintervallen?
Ni som har möjlighet att läsa ut OBD2-värden, kan ni läsa ut mätarställning?
Skulle man av någon anledning tvingas byta motor eller något annat, så är det väl enkelt att skriva ut en "minneslapp" om det. Märkesverkstäderna har ju en egen databas för bilarna. På åttiotalet hade jag en 244. Vid ett verkstadsbesök fick jag en gång veta att man hade bytt generatorn på min bil. Och det var innan jag ägde den. Mitt verkstadsbesök gällde inte generatorn. Så man tycker att möjligheterna finns om bara någon vill.
av *pettson*
Varje märke har en databas där bilen finns sålänge den servas på märkesverkstaden.
Alla märken går att fiffla med mätarställningen. Det absolut enklaste är att ta dom boxar som kommunicerar ihop från en lågmilad smälld bil. Dom mera avancerade antingen skriver om mätarställningen eller bränner ett nytt chip med ny mätarställning.
Bilprovningen har ingen åsikt och vägrar dessutom göra en notering om mätarbyte på begäran. Min pajjade precis innan provning o ersattes av ett som gått hälften. Jag bad om att få det inskrivet. Men icke, det var inte deras sak minsann.
Jag har några gånger ringt till bilprovningen ang mätarställningar. Två gånger har dom påstått att dom bara kan se 3 år bakåt. En gång pratade jag med en vänlig glad tant som satte sig och tittade på besiktningarna ca 10-12 år bakåt i tiden.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]