Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RixxRille
Hej behöver hjälp med att förstå vad som kan vara fel med min 244. Den får bränsle fram till motorn och det finns gnista i tändstiften men den står bara och tuggar när jag vrider på nyckeln, har testat att starta den genom att sätta en mejsel på startmotorn och sprutat in startgas då hoppar den igång, det händer ibland att den går igång på nyckeln. Vet inte om detta kan ha med felet att göra men den har ingen tomgång längre utan måste ha choken fullt ut eller trycka på gaspedalen för att den ska vara igång efter den startat, ska även nämnas att motorn är en b230a och har gjort den till brytarlös så vet att det inte är brytarspetsarna. Skulle vara tacksam för svar och gissningar om vad felet kan vara :)
av RixxRille
Vet ej vilken förgasare jag har såhär på rak arm men membranet ska va nya enligt förra ägaren skulle han ha bytt dom innan jag köpte bilen.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Pierburg dvg.
Finns två "vanliga" fel
1. Sprucket förgasarmembran.
2. Solenoiden framför förg. Saknar spänning alt. Avbrott i spole
av RixxRille
okej får kolla på det. Kan condensatorn ha något med detta att göra? Fick ett tips att jag skulle kolla den men tänkte att om den inte har något med det att göra så blir det onödigt arbete och kolla den.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Sitter ingen kondensator;) din bil har brytarlöst tändsystem (standard f.r.o.m 1985 års modeller)
av RixxRille
okej hm nej den här hade brytare men jag tog bort det för bilen gick hur kasst som helst som det står i beskrivningen så då måste förra ägaren bara gjort något ihop plock eller bara smällt i en gammal motor :S
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]