Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
dieselmagnus skrev:20 öre skulle ju dieselpriset öka pga av ny skatt på diesel
Ja, det har jag också för mig...
Nu kostar den i alla fall 14.51 på min mack!

joel80 skrev:Om jag sätter mig och kör en liten bil som släpper ut mindre Co2 borde det väl vara bättre för miljön än om jag sätter mig i en större bil som släpper ut mer?
Ja, eller om man kör 1000 mil med en bil som ligger något över gränsen jämfört med att köra 3000 mil med en "miljöbil".
Användarvisningsbild
av joel80
Absolut.. men där blir det ju en högre skatt genom att man betalar mer drivmedel t.ex.

Jag förstår inte vad din jämförelse skulle ha att göra med det jag sa? Det motsätter ju inte det på något sätt.

Finns det något samband med att man kör längre med miljöbilar/små bilar än stora så att det vore vettigt att styra marknaden mot stora bilar som inte kör så långt? Eller menar du att du kan stanna tidigare om du har en stor lång bil då du redan är framme när den lilla bilen har flera meter kvar?
Användarvisningsbild
av crumpets
joel80 skrev:Skattereglerna verkar det i allafall finnas någon slags logik i.. sämre bränsleförbrukning = hög skatt.
Nya miljöbilsreglerna är sjuka.. Stora bilar med högre utsläpp kan vara miljöbil medans en mindre med betydligt lägre förbrukning inte blir det. Hur faan tänkte herr Carlgren nu (nej det gjorde han kanske inte alls).

Om jag sätter mig och kör en liten bil som släpper ut mindre Co2 borde det väl vara bättre för miljön än om jag sätter mig i en större bil som släpper ut mer?

Hur man än vrider på det kommer man inte ifrån att det är slutliga utsläppen per fordon som påverkar miljön. (Större delen av personbilstrafiken körs av ensamma förare.)

Att man inte har ett fast värde på utsläppen numera gör det också krångligare. Man måste ta till uträkningar och veta bilens vikt.

Resonemanget är inte att bilen i sig ska vara så bränsleeffektiv som möjligt i körda meter, utan att den ska vara så bränsleeffektiv som möjligt i körda meter per människa. Genom att ge vissa lättnader för stora bilar tror man sig kunna stimulera samåkandet. Har du en V70 drive är det helt rimligt att du kan samåka till jobbet med tre kollegor och alla skulle vara nöjda med komforten och vilja fortsätta. Utsläppen per person blir en fjärdedel.
Har du en citroen C1 vill aldrig någon åka med dig, knappt du själv vill ens åka med dig. Således kommer alla puttra runt i varsinn bil och de effektiva utsläppen blir betydligt högre.

Det är resonemanget, varken mer eller mindre. Det är så man tänkt. Jag tror att det är en idiotisk idé, men man har i alla fall försökt fundera.
Användarvisningsbild
av Vojje
Tror jag knappast. Det handlar om att smygstötta svensk industri. Inofficiellt.
av mikebike
joel80 skrev:Jag förstår inte vad din jämförelse skulle ha att göra med det jag sa? Det motsätter ju inte det på något sätt.
Nej inte alls, måste man ha motsatta åsikter för att få vara med här? :mrgreen:

Jag tycker man skulle skrota den årliga skatten helt och hållet och istället höja bränslepriset motsvarande, 2:- litern kanske?
Då betalar man mer skatt om man kör mycket* och/eller har en törstig bil.
Bilar som står still belastar ju inte miljön speciellt mycket...

Förutom det märkliga i att vissa bilar inte längre är "miljöbilar" därför att de är för lätta har vi ju det faktum att de av tillverkarna uppgivna förbrukningssiffrorna inte stämmer särskilt bra i verkligheten.

*I min ungdom hade dieselbilar en plomberad vägmätare som utgörde skatteunderlag, en något komplicerad lösning...
Användarvisningsbild
av joel80
crumpets skrev:
Spoiler »

Som jag skrev så är de absolut flesta resorna i Sverige endast med en enda person bakom ratten... ibland två stycken..
Kolla morgonrusningen i t.ex Stockholm eller vilken annan stad som helst.. inte många som sitter fler än en i bilarna.
Om dom resonerat som du säger/tror så är politikerna dummare än man kan tro. Finns ju ingen verklighetsförankring över huvud taget.

Om det är deras försök att "fundera" borde de genast avgå och låta funderandet göras av folk som kan göra konsekvensanalyser innan man går skarpt. En jävla lekstuga och experimentverkstad är vad det blivit. Svenska folket har blivit försökskaniner i regeringens fantasibubbla..
Alla behöver inte tycka lika, men det är i allafall hur jag upplever det.
Användarvisningsbild
av joel80
mikebike skrev: Nej inte alls, måste man ha motsatta åsikter för att få vara med här? :mrgreen:
Absolut inte.. Men det gör det kanske lite mer spännande! ;)
Jag tycker man skulle skrota den årliga skatten helt och hållet och istället höja bränslepriset motsvarande, 2:- litern kanske?
Då betalar man mer skatt om man kör mycket* och/eller har en törstig bil.
Bilar som står still belastar ju inte miljön speciellt mycket...
Också en tanke.. För mig skulle det bli några tusenlappar extra per år. Problemet är väl att det egentligen inte blir så rättvist då det inte är samma förutsättningar för att åka kollektivt på många ställen. Jag bor ca 7km utanför Gävle och har 8 bussavgångar per dygn.. Försökt tajma in det med dagis, jobb och fritidsintressen.. suck. Behövs t.o.m 2 bilar för att få vardagen att gå ihop. Hade vi bra bussförbindelser skulle vi skippa 2:a-bilen.

Men med 2kr mer per liter i skatt kanske det skulle finnas pengar för mer kollektiv glesbygdstrafik. :) (Konsekvensanalys på det innan genomförande tack.. hehe)
Förutom det märkliga i att vissa bilar inte längre är "miljöbilar" därför att de är för lätta har vi ju det faktum att de av tillverkarna uppgivna förbrukningssiffrorna inte stämmer särskilt bra i verkligheten.
Sant, men de är i allafall testade mot varandra enligt samma normer, och nog har reglerna fått tillverkarna att optimera motorerna.
Jag tycker de kunde ha behållit samma system men sänkt gränsen något mer.

*I min ungdom hade dieselbilar en plomberad vägmätare som utgörde skatteunderlag, en något komplicerad lösning...
av mikebike
joel80 skrev:Jag bor ca 7km utanför Gävle och har 8 bussavgångar per dygn.. Försökt tajma in det med dagis, jobb och fritidsintressen.. suck. Behövs t.o.m 2 bilar för att få vardagen att gå ihop. Hade vi bra bussförbindelser skulle vi skippa 2:a-bilen....
7 km? -Du menar väl 70 km?
Användarvisningsbild
av joel80
Nej.. 7km!

Jag bor i Åsbyggeby.
GMAP_LINK » Åsbyggeby
(Testar kartfuntionen för första gången...)

Förut har det gått bussar i allafall varje timme, men Gävle Kommun har dragit in på dem. Nu måste man bo längst med Valbovägen/E16 för att kunna ta bussen.

Edit:
Kartfuntionen funkade inte speciellt bra:
http://goo.gl/maps/Z6E0u

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]