Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Fahlekorv skrev:Hörde lite i korridoren..

Förut beskattades man på totalt koldioxidutsläpp

Nu beskattas man på koldioxidutsläpp per viktenhet

Alltså en fördel för större bilar som släpper ut relativt lite per kg jämför med mindre bilar trots att de kanske släpper ut mer totalt.

Hittar dock ingen källa.
Läs tråden.... Jag förklarade precis.
Användarvisningsbild
av wissel
Där åkte min "Löneförhöjning" på Pensionen direkt.
Skatt 2013 = 2500:- 263 kr. dyrare än 2012.
Håhåjaja.. :???:
av pms
Ojojojoj hela 5 kr MINDRE att betala detta året. Får väl se till att inte spendera hela femmarn direkt :)

Får nog vara glad sålänge det varar. Rätt vad det är kommer säkert en retroaktiv skattehöjning med flera hundra som det var tillfället för några år sedan. Kommer ALDRIG att glömma detta. Hade precis betalat min vägtrafikskatt för därefter nån månad senare få betala flera hundra i skattehöjning RETROAKTIVT. :-(O)
av Xuri
jag fick 140 kr mer per år på min s60 bensinare :p

dock import å på nå vajsing ligger skatten 1000kr billigare än svenskreggade bilar i alla fall :D
av mikebike
Den årliga skatten sänks för de flesta, samtidigt höjs skatten på bränslet.
På min mack ökade dieselpriset med 42 öre.

EDIT: Nu kostar dieseln 14:81 :evil:
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
av djcad
200kr lägre skatt per år. man tackar.
Äts väl upp av alla nya skatter de hittar på
Användarvisningsbild
av joel80
Skattereglerna verkar det i allafall finnas någon slags logik i.. sämre bränsleförbrukning = hög skatt.
Nya miljöbilsreglerna är sjuka.. Stora bilar med högre utsläpp kan vara miljöbil medans en mindre med betydligt lägre förbrukning inte blir det. Hur faan tänkte herr Carlgren nu (nej det gjorde han kanske inte alls).

Om jag sätter mig och kör en liten bil som släpper ut mindre Co2 borde det väl vara bättre för miljön än om jag sätter mig i en större bil som släpper ut mer?

Hur man än vrider på det kommer man inte ifrån att det är slutliga utsläppen per fordon som påverkar miljön. (Större delen av personbilstrafiken körs av ensamma förare.)

Att man inte har ett fast värde på utsläppen numera gör det också krångligare. Man måste ta till uträkningar och veta bilens vikt.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]