Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har behövt byta vajer, för den gick för trögt, men det är ju som sägs ovan, det gick bra att göra på egen hand. Fast det är mer jobb än man kan tro.
av aper
Hejsan!
Jag har en V70 -08 vars elektriska handbroms har hängts sig. Inte bara en gång utan två gånger under 10 månaders tid. Bägge gångerna rådde det ett väldigt fuktigt väder (ett par plusgrader i Stockholm).
Första gången bytte dom "kontroll enheten", det gick på vagnskadegrantin. Nu väntar jag svar från verkstaden om vad det nya felet kan vara. Dom misstänkte ett fel i en kabelstam.
Frågan är om inte det var det felet första gången också:
Dom "resetar" kontroll enheten för att rulla in bilen i verkstaden, under tiden dom byter kontrol enhet, så torkar kablarna upp, och efteråt fungerar allt.

/aper
Användarvisningsbild
av tomBer818
Har en V70 -09 2.0F, när jag startat bilen häromdagen kom det upp "parkeringsbroms service erfodras" + "parkeringshjälp service erfodras", så de fungerar ej, jag hade bilen i garaget å brukar aldrig lägga i handbromsen där inne just ifall det skulle hända något med handbromsen så lär det väl bli svårt att få ut bilen. När jag kört en bit märkte jag också att farthållaren inte fungerar. Någon som varit med om liknande?
av MrNorth
Bromsknappen är nog den mest hatade delen i vår nya XC60. Placering känns helt fel, får nästan ont i ryggen när man måste böja sig fram så långt ner när man ska trycka till den. Totalt oergonomisk placering om du frågar mig, frun tycker likadant.

Som någon tidigare nämnt är också kvaliteten på plasten under all kritik. Känns som billigt skräp. En bekant har en Audi Q5 och där sitter knappen bredvid automatlådan, perfekt placering och super finish också tycker jag.

Och sen att bilen inte går att använda till övningskörning är ytterligare en nackdel. Nej jag hade väldigt gärna bytt bromsknappen till den spak som sitter i nya V40.
Usch och fy!!

/S
av mattish
CalleV70 skrev: Det är första bilen jag inte behövt byta skivor bak på (kör bara landsväg). Sedan om det beror på att el-bromsen trycker till beläggen bättre eller att kanske jag haft tur eller att konstruktionen är bättre, det vet jag ej.
På Passaten så så finns det en funktion som gör att bromsarna värmer sig själva med jämna mellanrum om du har regnsensorn aktiverad och den reagerar på regn. Detta syns på förbrukningen om man tittar på färddatorn och det är just för att torka skivorna och för att behålla full bromskraft när den behövs.. Naturligtvis inget som man lägger märke till när man kör om man inte tittar på förbrukningen..

Kanske något sådant finns på Volvo också`?
Senast redigerad av 1 mattish, redigerad totalt 0 gånger.
av mattish
apersson850 skrev:Jag har för mig att jag läst om att det finns bilar som alltid drar åt parkeringsbromsen när man stannar. Vi här i kalla nord vet ju att, som min gamle far brukar säga, "parkeringsbromsen ska åtdragas vid varje stopp, och därefter genast lossas". Detta ska tolkas som att den måste användas jämt, annars kärvar den, men den får inte stå åtdragen annat än i undantagsfall, för annars fryser den fast.
När man har auto hold aktiverat på Passaten så drar den parkeringsbromsen automatiskt när man stänger av bilen eller tar av bältet (finns fler saker, men kommer inte riktigt ihåg). Riktigt bra var det iaf eftersom att automatlådan ALDRIG fick belastningen mot P-läget. Det får den i volvon ibland och jäklar vad det smäller när man drar den ur P..
Användarvisningsbild
av apersson850
Tycker att jag vande mig kvickt vid att ha parkeringsbromsen som den är nu, i min XC70 2012. Har kört bilar med spak till vänster, spak i mitten, lång spak i mitten, spak uppe mitt på instrumentbrädan, vred på mittkonsollen, pedal till vänster, knapp i mitten och knapp till vänster.
Roligast var nog den som man fick dra flera gånger i spaken på, för att spänna upp bromsvajern på en trumma. Men det är bara en vanesak. Alla lösningar fungerar.

Övningsköra kan man göra oavsett var den sitter.

Parkerar jag i lutning drar jag el-p-bromsen innan jag lägger i P-läget. Annars i regel inte.
Användarvisningsbild
av Vojje
Tips! Lägg växel i N först och låt bilen eventuellt röra sig till ett viloläge (om det är lite kuperat). Lägg sedan i P.
Rullar bilen iväg med N :shock: använd parkeringsbroms och sedan P.
av mattish
Vojje skrev:Tips! Lägg växel i N först och låt bilen eventuellt röra sig till ett viloläge (om det är lite kuperat). Lägg sedan i P.
Rullar bilen iväg med N :shock: använd parkeringsbroms och sedan P.
Det är därför det hade varit bra om det hade gått att få den till att autoaktivera sig.. då hade man sluppit det bekymret under förutsättning att du inte släpper bromsen innan den hinner aktivera sig.

Jag tycker det fungerar bra med knappen, men den satt bättre till på Passaten:

Min gamla (till vänster om ljusvredet) och på väg ut ur bilen:
Bild

I nya (och även audi har det där):
Bild
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.