Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jejje
Hej alla glada!!

senaste veckan har det hänt en liten "lustig" grej med min 3veckor gamla s60 ett par gånger.

har stått vid bilen antingen vid bilen precis efter jag låst upp den. eller låst den.

och helt plötsligt så åker ALLA 4fönstren ner samtidigt. vet att en sådan funktion finns om man HÅLLER IN öppna-knappen på nyckeln. till för varma sommardagar som jag förstått det och man vill "vädra ur" bilen.

men inte i 6minusgrader och is på rutorna. när det hände idag så ramlade ju givetvis all is som var på fönstrerna in i bilen :( mindre roligt med en bil full med is som ligger och smälter.

någon som varit med om något liknande?

har alltså INTE hållit in knappen länge för att göra detta. utan bilen har verkligen HELT PÅ EGEN HAND gjort detta.
av jejje
redan varit det. dom har bytt plastpanelen i en dörr..
och även hittat att en "kabelhärva" i bilen har ärgat sönder. så bilen säger "BLIR service erfodras" hela tiden. samt att höger spegel nu helt slutat att fungera. dom sa att även höger högtalare använder denna "kabelhärva" och kommer nog sluta fungera när som helst. dom hittade dock inget kring detta med alla 4fönster öppnas helt plötsligt.

men ny kabelhärva är beställd så kan ju vara så att när den byts så löses problemet.

att kontakterna hade ärgat sönder berodde på att vatten hade runnit ner i dörren..
av jejje
FWH skrev:"BLIS service" kanske?
japp.. dom har redan analyserat och felsökt det.. och att den säger BLIS-service beror som sagt på att denna "kabelhärva" är i princip sönderärgad pga vatten har läckt in. så kontaktytorna är i princip borta. denna kabelhärva är kopplar mot höger-sida bilen och styr högtalare+motorer sidospegel+blirkamera...

tänkte att detta "alla fönster öppnas"-problemet kanske blir löst med att dom byter kabelhärvan.

mycket fel på en NY bil :( sänt man trodde man skulle slippa.. snart 4:e varvet till verkstaden på 2 veckor..
:( :(
av jejje
då var den inlämnad..

tydligen så hade en gummilist/plastlist runt höger sidospegel inte funnits på plats. eller var felaktg. så det hade runnit ner MASSOR av vatten i dörren och ner. på verkstaden sa dom att kablage och annat var DYNGSURT. var som en blöt svamp. så styrenhet och kablage och högtalare och sidospegel och allt ska bytas. 20.000->30.000 går det på trodde dom. är ju en 2veckor gammal bil. så dom fixar det. men ändå surt att det ska hända. :(
tråkigt att höra av en ny bil. verkar vara några barnsjukdomar på s och v60 som man har läst om lite på forumet men så är det väl på alla nya modeler kanske av alla biltillverkare. men du ska säga till dom att torka ut det riktigt är ju inte roligt om det börjar rosta invändigt
av Lakritz
Har samma problem. Varit inne på verkstad med den 2 ggr. Första gången hittade de en hel del fel koder samt gjorde då en uppdatering på mjukvaran. Lämnade in den igen och då hittade de inga fel koder alls utan bad mig köra lite till med den. Nu i helgen har rutorna gått ner precis som du beskriver det. Innan gick rutorna även ner under tiden jag körde.

Skall ringa igen nu i veckan som kommer och nämna det du har skrivet i den här tråden.

Misstänker att jag kan ha samma fel som dig med läckage. Idag när jag tvättade bilen och satt kvar inne i den tyckte jag höra ett alldeles för högt porlande.

Innan detta körde jag en A5 och en A4. Känns just nu som jag valde fel bil när jag bytte. :evil:
av Qualia
Jäkligt tråkigt med så ny och dyr bil.. läckage låter inte så roligt.. Fylld med vatten i en ny bil låter ju inte alls roligt.
lämna in och be de lösa problemet.. lyckas de inte lösa det på 3ggr,. då får man hitta en annan lösning ..
av Melmac
Har en V60 2011 (Köpte den i Maj 2011) som ett flertal gånger nu de senaste 2-3 veckorna har hissat ner samtliga 4 rutor helt plötsligt av sig själv under tiden man kör. Tidvis hör man också hur alla dörrar förösker låsas upp flera gånger i rad. Låter som ett liknande problem......undrar om Volvo tar detta som en garantigrej. Bilen är ju inte ens två år gammal!

Jag bytte frihjulslager för några m&ari[…]

Finns ingen sticka på vea motorn, 5 cylindri[…]

Det brukar vara plåtkonsolerna som rostar s&[…]

Detta har börjat hända min v70 -12.. b[…]