Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Tungviktarn skrev:Hur går det med soppaförbrukningen?
lennarte skrev:Jag kör ju så j---a lite så det vet jag inte än, 6 mil sen bytet, Får väl ge det en vecka till. Jag återkommer, var så säker :lol:
Nu har jag tankat igen. 1,2l/mil. Bättre än på tidigare, men inte riktigt bra. Har kört utan AC och med (i dom flesta fall) fungerande overdrive. Motorvärmaren hade lagt av, men den är bytt nu (där var trångt bakom grenröret) och det ska kanske göra lite till. Bilen går helt kanon, inga ryck eller bludder (var nog stiften ändå). Har bara kört fram och tillbaka till jobbet, så jag vet ej hur den går på "fullvarv". Nu blir det inte jobbat mer på bilen i vinter. Det börjar bli för kallt att ligga ute och jobba, Det blir lite stelt i fingrarna och jag har aldrig lärt mig jobba med handskar på.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kompe
Har förbrukningen gått ner något? :twisted: 8)
Användarvisningsbild
av lennarte
Kompe skrev:Har förbrukningen gått ner något? :twisted: 8)
Jodå, den ligger numera stadigt på strax över 1.2l/mil. Som jag skrev innan, bättre än innan jag började "krångla" med den men inte riktigt bra. Man får nog vara nöjd med det, vi har ju fått vinter här nu. Sista tankningen stanade på 1,26l/mil, då var sista halvan "ren" vinterkörning med ner till -13°och snö. Fungerande motorvärmare i alla fall. Största "felet" (föutom vacuumsläckan och gasspjället som hade lossnat) var nog fel tändstift. Jag fick ju två olika bud från Volvo, och i kataloger rekomederades de samma stift till alla?? B230 motorer. Även turbon, men jag monterade "kallare" stift (NGK BP7ES) mot katalogerna (BP6ES). Nu hade jag Champion stift innan, kanske hade fungerat med "rekomenderade" stift i NGK. Får kolla till våren hur dom ser ut. Fortfarande har jag dock "förhöjd tomgång" ibland, c:a 1200rpm vid "genomvarm" motor. Vet ej vad det beror på. Får "forska" mer till våren

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu har jag varit och tankat igen. Bilen går som en klocka och den "förhöjda tomgången" verkar ha försvunnit. Kanske beror det på det kalla vädret (har legat på och strax under nollan). Just nu är det dock några plusgrader. 1,16L/mil blev det denna gång. Fortfarande bara kortare sträckor (6km till jobbet), dubbade vinterdäck, Ac-en avstängd, motorvärmare (både hemma och på jobbet), och (en väldigt bra) fungerande overdrive. Jag känner mig hyfsat nöjd, man kommer kanske inte lägre än så här med dem körning jag har. Man kan ju inte köra typ till Göteborg (13 mil enkel resa) bara för att kolla vad den "drar". Är det lika bra nästa gång får jag byta "Fixat" från ABS fel B234F till hit. Har ju fått "bakslag" på ABS-en.
God fortsättning på helgerna och Gott Nytt År på er

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Nu har jag varit och tankat igen. Bilen går som en klocka och den "förhöjda tomgången" verkar ha försvunnit. Kanske beror det på det kalla vädret (har legat på och strax under nollan). Just nu är det dock några plusgrader. 1,16L/mil blev det denna gång.
Mvh
Lennart
Idag när jag provkörde efter att ha fixat ABS-en, körde jag en lite längre tur än jag brukar köra (c;a 3 mil). Duggregn och 6 plusgrader. Bilen fungerar helt kanon, men när jag kommer hem är tomgången 1400rpm. Vad är det som "strular", det kommer tydligen när motorn blir riktigt "genomvarm". Är det "väderberoende"? Jag drog ut kontakten till LMM-en och då sjönk varvet till normalt (den "missade" lite). När jag satte tillbaka kontakten steg varvtalet igen. Provade att klämma slangarna till tomgångsmotorn, då sjöng varvtalet till normalt. Det tyder på (tycker jag) på tjuvluft. Sprejade startgas utan resultat. Stängde av motorn, startade igen och tomgången är normal. Hur jag än gasade och och försökte så är tomgången normal. Någon som har några idéer? Eftersom tomgången är normal direkt efter jag startat om, så kan det ju inte vara tjuvluft. Det måste vara något annat

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Idag när jag provkörde efter att ha fixat ABS-en, körde jag en lite längre tur än jag brukar köra (c;a 3 mil). Duggregn och 6 plusgrader. Bilen fungerar helt kanon, men när jag kommer hem är tomgången 1400rpm. Vad är det som "strular", det kommer tydligen när motorn blir riktigt "genomvarm". Är det "väderberoende"?
Imorse när jag kom till jobbet var den likadan. F-n vad jag blir tjurig. Den har ju gått bra i flera veckor :evil:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Tungviktarn skrev:Bränslebox vilket jag påtalat tidigare;)
Jo, det är snart det enda som är kvar. Ska "kolla" på spjällhuset igen. Du hade en liggande "över" då. Malia om du har det fortfarande.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Var och tankade idag. 1,25l/mil, halva tiden riktigt vinterväder. Ner till -18° som mest. Se'n åkte jag och hyrde en 2tons biltransport kärra.
Frugan och jag var i Ullared (känns namnet bekant?) och handlade i lördags. C:a 10 km innan vi var framme försvann oljetrycket.... Stannade och kollade oljan, helt ok, körde några km till så tändes den igen. Körde sakta sista biten, men när vi hade 500m kvar börja det knacka i motorn. Tack och adjö med den motorn. det är en VW Passat 1,8T -04 endast 13000mil.... Tydligen inte helt ovanligt fel på den modellen.
Iväg till Ullared och hämta Passaten, 18mil senare hemma igen, nytankad 1,22l/milen!!! Halva resan med 500kg kärra efter och andra halvan med 500kg kärra + 1500kg Passat. Det verkar ju inte så mycket förbrukning, eller? Det gick tungt på hemvägen. Volvon gick kanon, inte tillsymelse till några problem , inte ens höjd tomgång, lite vibrationer från koppplingen vi start bara. Väntar på en "ny" styrbox, ska bli spännande och se om den gör någon skillnad. Volvo jobb får nog vänta ett tag nu, ska plocka ner oljetråget på Passaten och se hur det ser ut. En jobbar kompis har "fixat" några Passat, tror att det kan räcka med att byta vevlager och göra rent oljepumpen. F-n tro det, men jag ska prova det. Nya lager går väl på en tusing kanske, en beg motor 20 tusen....

Mvh
Lennart
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 24
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]

Har ingen aning dessvärre :-)