- sön 06 jan 2013, 23:36
jag har fått rätt många tips nu, finns i alla fall 3-4 firmor här i stan som bör kunna laga mina splines så de är väl första alternativet.
Induktionshärdning av splinsen efter rep borde dom flesta kunna lösa utan att ens mitt lager som sitter på axeln tar stryk, vi hoppas :)
bensinskalle skrev:Tanken är väl att hylsan ska snappas av om det blir knas, inte att den ska rensa splinesen på vinkelväxeln, så det borde itne ha någon betydelse om man nu svetsar fast den på axeln.
Nej men de borde ju gå att svetsa på nytt material... finns ju fan å fans moster bland svetspinnar å borde finnas nått som har liknande egenskaper som den där axeln ?Ja klart det går att svetsa på nytt, men då gäller det att det blir något som går att fräsa i. Risken är ju minst sagt stor att det blir något som blir för hårt. Enda som kan tänkas fungera, utan en anlöpning, skulle vara att TIG:a. Sen om du nu får splines får du tänka på att de måste härdas, fast de är ganska enkelt att göra själv.
ja jag vettifan jag spånar alla möjliga ideer nu å jag vet att jag inte är å kommer bli ensam om att rasa dom där jävla vinkelväxlarna.
verkar inte som någon förut har sökt lösningen ?
sista Alternativet är att svetsa fast en ny hylsa på vinkelväxeln. de bör inte vara några problem efter lite eftertanke.
jag har tips på 2 olika firmor nu som kan trycka splines i alla fall så ska höra mig för på måndag så fort de öppnat om nån kan hjälpa mig för vettiga pengar.
jag har fått rätt många tips nu, finns i alla fall 3-4 firmor här i stan som bör kunna laga mina splines så de är väl första alternativet.
Induktionshärdning av splinsen efter rep borde dom flesta kunna lösa utan att ens mitt lager som sitter på axeln tar stryk, vi hoppas :)
- By kvillebäck