Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JesiccaGlans
Hejsan!
Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av volvo v70 -01 2.4l.
Det är så att bromsljusena lyser konstant även om bilen är av, vilket resulterat i att jag dragit ur kabeln till LED lampan och tagit säkringen.
Vindrutetorkarna både bak och fram fungerar när dom vill, man kan inte stänga av eller på hur mycket man än använder spaken. Dom lever eget liv.
Får felmedelanden som ''srs service'' och liknande grejer. Motorlampan lyser lite då och då samt abs lampan....?!
Nått el-fel alltså, och innan dess så fick jag byta batteri för det var dåligt samt att kupéfläkten bara la av en dag så fick byta hela ''fläktpanelen'' där man reglerar fläkt och AC. Efter bytet fungerade bilen som den skulle men sen några dagar efter kom detta ovan.
Ska tillägga att bilen går väldigt bra trots att motorlampa och abs lampa lyser då och då. Man märker inget fel på hur bilen går.

Någon som har en aning om vad man ska göra?
Vore VÄLDIGT tacksam för svar :D
av svda
JesiccaGlans skrev:Uppdatering, fläkten är fortfarande på någon minut efter man stängt av bilen också.
Just detta är inget fel utan en feature. Fläkten går för att torka AC-förångaren. Syftet är att minska risken för mögel som ger dålig i kupén. Så funkade det vad jag förstått inte från början på tidigare modeller utan kom genom en uppdatering av programvaran. Det kan vara därför du upplever detta som en nyhet.

Resten var det värre med, men bromsljusen på min funkar även om inte tändningen är på, men då enbart om man trycket på bromspedalen förstås.
Är det bara det högt placerade ljuset i bakrutan som lyser?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Försök att få felkoder utläst ur bilen. Bor du i GBG kan jag hjälpa dig.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Felen behöver ju inte ha något direkt samband, men det skulle kunna vara CEM som krånglar, den är ju lite av hjärnan i elsystemet.
När mätartavlan (DIM) börjar leva sitt eget liv kan det vara spruckna lödningar på kretskortet som ställer till det.
Bromljusen kan ju vara så enkelt som att bromsljuskontakten är kortsluten.
Användarvisningsbild
av wissel
Tror nog mera på kabelstammen till Bakluckan är kvaddad. Inte ovanligt på V70.
Många öppningar o stängningar gör stt kablarna skavs av så det hoppar ström hir o dit......
av JesiccaGlans
Idag har kabelhärvor undersökts och inga fel hittade i dem... :???:
Kan det vara så att när man bytte reglaget till fläkten ''fläktpanelen'' att mjukvaran flippat?
Körde till skånebil (volvo) idag och dom ska göra en felsökning nästa vecka, men man kanske skulle kunna få rätt på det innan dess så man sparar pengarna om det är någon här som har fler ideer? :D

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]