Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
Jag är övertygad om att det är ett enkelt skitfel på din bil, bara lite marigt att hitta. Gissar på en oxiderad säkring, kabelbrott eller dåligt kontaktstycke.

Det verkar som att din bil får bränsle via kallstartfumtionen men inte via bränslefördelaren, alternativt att du saknar strömförsörjning till tändspolen, dvs att den får direktmatningen från tändningslåsets startläge (förhöjd spänning) men inte i tändningsläget, via förkoppligsmotståndet som sänker spänningen till spolen när motorn startat.
Kolla att
Spridarna ger bränsle genom att lossa minst en av dom, Öppna luftmängdmätaren, tror plattan ska neråt på V6:an. Då bör bränslepumpen surra och bensin föda genom spridarna.

För att hitta den hör typen av fel måste man ha tur eller också tar man reda på hur det ska fungera och felsöker systematiskt. Har du elschema? Om inte ska du se till att skaffa ett. Volvos gröna häfte är extremt bra beskrivande för varje delsystem, hur kretsen beter sig i olika driftfall och var komponenterna sitter. Kolla på Tradera!
av volvo264prv
ok, har precis kommit tillbaka från garaget

1 gjorde rent o gick igenom alla säkringar, inget fel där,,

2 startade med 2 spridare lösa i motorrummet, ingen dusch, lossade bränsleledningen efter bränslefilter som är nytt och bränsleledningarna med, där kom det rikligt med soppa,,, hade nog blandat ihop alla startförsök, hade ur spridare med den gamla bränslefördelaren då duschade det, men inte nu,,

3 mätte på tändspolen med tändningen på 2,45 volt, fattar inte detta,,, och ja batteriet är friskt nästan nytt,,,
kan man förstöra nått om man kopplar förbi förkopplingsmotståndet?

men det verkar va ett uppenbart bränslefel, men vet inte var jag ska börja, visst den "nya" bränslefördelaren är en från en b280 och har stått still ca 10år, men kolven gick så fint i loppet...
av volvo264prv
Mekkat lite nu igen,,, fick tag i en begagnad bränslefördelare i fint skick med samma boschnr, från en skrotad 260, kopplade in, samma sak, går bara på kallstartsventiln, dvs ingen dusch ur dom 2 spridare jag har lösa,,,

Upptäckte att jag inte hör bränslepumpen gå på tändningen, men hör den när jag slår av tändning efter startförsök,

Sedan jag kollat säkringsdosan har sakring nr 10 brunnit av, har bara en instruktionsbok till en äldre 260, där är nr 10 varselljus, nåväl den är på 8ampere iallafall, kanske är bränslepumpssäkringen,,,

Förstår själv att det är ett bränsletrycksfel , men var ska jag börja leta, är det en pump i tank också på 81an?

Fick tips att bygla relät för att fåpumpen att gå, läste att 240 har sitt bränslepumpsrelä i till vänster om pedalstället, hittade ett relä där, men verkar va till torkarintervall, hade nr 1235067, enligt google torkaritervallrelä, var sitter isåfall bränslepumpsrelät på min bil?

tacksam på knep så jag kan få rätt tryck,,,
av volvo264prv
Världens bästa julklappp, fick igång motorn igår och den går som en klocka!!

Fast jag drog direktplus till bägge bränslepumparna, så det blir senare problem att få strömförsörjningen att funka...
Användarvisningsbild
av P1800
Henke3 skrev:har du hittat pumprelät?
Har du elschema över insprutningen annars kan jag scanna in det till dig.
Grattis! Då är det ett enkelt fel och kan du köra till sommaren.
Skaffa Volvos gröna häfte över elsystemet. Det är ovärderligt! Det är alltid något som strular på gamla bilar och det 260:n är så pass ny / komplicerad för sin ålder att det finns många problemkällor. Kollar säkert något elproblem varje år på min 262 c som jag haft i snart 20år.
av volvo264prv
hej igen brukar starta upp min prv då och då när jag mekkar på bilen, men tomgången vandrar,,, vad kan det bero på?
av Henke3
Det finns en speciell instruktion om injusteringen av tomgång och CO-halt för dessa motorer, just för att få dom att gå rent och jämt på tomgång, skall kolla om jag hittar den till dig. Den hjälpte mig mycket, jag hade tidigare en 264 -76 original med B27A (förgasare) men jag bytte till en B28E och behövde då justera tomgång mm.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]