Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

nyss vart inne på besiktningen och fick tre fel :( :( :(
det är en volvo v40 1,8i 2001

1, första felet var " färdbroms bromskraftfördelning, fram, bromsverkan ojämn"

2, "positionslykta fram, höger, ur funnktion" men det är inga problem, bara att byta lampan antar jag.

3, "strålkastare halvljus, fram vänster, inställning för låg"

så frågan är vad är det som gör att färdbromsens kraftfördelning är ojämn och hur löser man det.
också hur ändrar jag inställningarna för strålkastarens halvljus???

tack på förhand
salah skrev:
1, första felet var " färdbroms bromskraftfördelning, fram, bromsverkan ojämn"
Ojämn bromsverkan mellan höger och vänster, antar jag det betyder. Förmodligen handlar det om att du måste ombesörja en service av frambromsarna. Oken måste rengöras och smörjas för att återfå sin funktion. Plocka bort klossarna, rengör och smörj upp. Nya bromsklossar och monteringsdetaljer. Kopparpasta till sånt som ska glida. Plocka ihop och tillbaka på bilen. Sen ska du använda bromsarna, ordentligt. Många pyser bara runt och nuddar knappt pedalen. När underlaget tillåter bör man: nästintill "pallnita" ibland, för att grejorna ska få jobba. Med "nästintill" menas inte låsta hjul...
2, "positionslykta fram, höger, ur funnktion" men det är inga problem, bara att byta lampan antar jag.
Ja, den byter du lätt. Bara kom ihåg att kyla gör plastdetaljer spröda. Den ska ju petas loss från bilen med en liten mejsel.
3, "strålkastare halvljus, fram vänster, inställning för låg"
Finns en justering, i form av en plastskruv (stjärn) i bakkant av lamphuset. Bilprovningen avstår gärna att justera eftersom din bil är 11-12 år gammal och plasten blir spröd. Notera även här att kyla inte är bra att skruva plast i. Varmgarage över natten - duscha lite lämplig krypspray på justeringen. (5/56 eller WD40) Sedan kan du prova att justera upp lyset. Märk också att du har automatik till lyset för nivåreglering.
Ett vanligt fel är att oket inte glider ordentligt på glidpinnarna. Troligen för att någon av gummidamaskerna gått sönder. Beroende på hur länge det har varit så är kan det vara ganska lätt att fixa. Det finns reparationskit att köpa på volvo för nån hundring med nya gummin och glidbultar.

Ett tips är också att smörja in alla glid-delar med bromsfett (Bromscylinderfett på biltema) som är skonsamt mot gummit.
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]