NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joelf
Har strulat till det köpt 15 tums fälgar till V50 2.4 med stora bromsarna. Hur mycket tar det i? Kan man fila av lite på oket så det går fritt? Någon som har prövat?
Användarvisningsbild
av opA
Vad menar du med "stora bromsarna" ?

Det finns bromsarna som är original på 2.4-motorerna sen finns de dom bromsarna som sitter på T5:orna som är större fram.

Och på dessa går de inte att ha under 17".. möjligtvis 16" men de va extremt tight när jag själv hade vinterdäck ( 17" ) på min förra vintern.
Användarvisningsbild
av HakanJ
Vad det gället T5 så fungerar det med 16"

När det gäller dom fäljar du köpt så är det bara att provmontera fram å se om det tar i. Borde fungera.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vad jag hört så är det bara T5... kanske var det D5 också. Som inte kunde ha mindre än 16"
Men som sagt det är ju bara att prova.
av joelf
Med de stora bromsarna menar jag de större bromsskivorna, oken och beläggen som på v50/s40N sitter på femcylindrigamotorerna och troligtvis någon mer. Dessa bromsar gör att man inte kan ha fälgar under 16" för då tar de i oken. De mindre motorerna har "de mindre bromsarna" och kan därmed ha 15" fälgar.

Jag har lyckats klanta mig köpt 15" och dessa tar i oken. Kan man då slipa lite på oken så det går fritt?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ska du slipa på oken måste det ju vara jättelite som det tar i. Med tanke på att det är thigt med 16" så har jag svårt att tänka mig att det kan vara så pyttelite. Jag hade inte vågat börja försöka modifiera bromsdetaljer på bilen i alla fall.
Användarvisningsbild
av Dogfight
MatsO skrev:D4 kräver 16" också. Tippar på att det är samma bromsar på den som på D5 för det är millt sagt tight även med 16
Samma med D3 MY12 minst 16" på den oxå
var en sån jag hade.
Rikard
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]