Såna här trådar gillar jag kommer följa med stort intresse
En annan sak jag funderar på med vinkel växlarna när basberoende skriver att hans full servade bil hade för lite olja i lådan.
Är att jag fått känslan av att både vv och vinkelväxeln kollas inte olje nivån i om man inte beställer kontroll extra. Vilket gör att vinkelväxeln också går med för lite olja och rasar så småningom. Rätt eller fel ? Vad tror ni?
Jag har hört dom som kört AWD bilar upp till 69000 mil utan att byt vinkelväxel det var en 04 med andra ord borde det vara en som inte är förstärkt sen fins det dom som pajar efter som det nämns här i tråden 6100 mil. Även en som skrev i forumet att han kör ambulans och att deras vinkelväxlar brukar hålla om man fyller på olja kontinuerligt i vinkelväxeln.
Vad tror ni?
Något måste det bero på. Kan det vara så att dom läcker lite olja in till hylsan om man håller dom vinkelväxeln full med olja som gör att splinsen håller längre? Kan det vara värmeutveckling i vinkelväxeln om det är lite olja som gör att värmen tar sönder hylsan eller lagren kärvar till slut i vinkelväxeln och då går hylsan?
Jag vet inte exakt men håller med Jens skulle vara kul att en gång för alla komma på exakt vad som är felet?
Eller är det bara ojämn tillverkning på hylsorna/vinkelväxlarna ?
Min egen är uppe i 20500 mil undras hur länge den kommer hålla. Fyller dock på olja i den var 1000 mil. Ska kolla den idag efter 1500 mil och se hur mycket olja som går i.
Kör på Jens väntar med spänning på dit resultat. Kilarna tycker jag låter mest intressant hittills. Vet dock inte om det kommer försvaga materialen så sprick bildningar kan bildas? Men tycker det låter som en bra ide. Kanske ta den förstärkta hylsan och göra kil modellen med en sån?
Med vänlig hälsning,
Andis
Ps har varit iväg nu och fylt på 1,2 dl olja på 1500 mil har försvunnit ur vinkelväxeln