Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Willie
Lägger nu upp en ny tråd sen min gamla blev ratad! :shock:
Volvo 944 -94 som går ok en stund och börjar sedan hoppa och skutta som en kanin.
Felkod 113 fick jag ut - Bränsletillförsle för fet/mager
Stiften plockade jag ur och dem var svarta, jag putsade upp dem lite och stoppa i skiten igen.( Att dem är svarta är väl ett tecken på att soppa kommer in men inte förbränns riktgt.. ELLER? ??:-/
Fråga: Jag la märkte till att det läcker avgaser i skarven en bit efter lambdan. Kan detta påverka så kraftigt att bilen går skit?
Letade även tjuvläckage på insugssidan men hittade inget.
Det ska tydligen gå att mäta lambdan, Kan någon vänlig själ förklara var man ska mäta.
Alla tips är välkomna!

Tack!
Mvh Willie
av Willie
Hej! Gjorde en snabbmätning av lambdan idag..
Dock hann bilen ej komma upp i riktig arbetstemperatur för den började hoppa o dumma sig.
Men på tomgång fick jag värdet att stå vid 0.37v ungefär.(läste dock nu i instruktionen du skickade att man ska köra bilen på 2000 varv.)
Så jag antar att mitt värde då inte är användbart.
Vet någon hur bilen skulle bete sig om man kopplade bort lambdavärdet helt? Går den i limp home läge då?

Mvh
William
av sicnarf
Lambdan reglerar luft/bränsle blandningen. Om du kopplar ur den så går bilen i limp home läge,knappt körbart, som du skrev om. Har du tätat avgassläckaget med nån pasta eller bandage åtmistone? Läcker det avgasser kan inte lambdan jobba rätt och motorn går helt galet/fet då luft/bränsle blandningen blir fel..
av Willie
sicnarf skrev:Lambdan reglerar luft/bränsle blandningen. Om du kopplar ur den så går bilen i limp home läge,knappt körbart, som du skrev om. Har du tätat avgassläckaget med nån pasta eller bandage åtmistone? Läcker det avgasser kan inte lambdan jobba rätt och motorn går helt galet/fet då luft/bränsle blandningen blir fel..
Hej! Okej,det var det jag misstänkte.
Nej, jag har inte gjort det. bilen är knappt körbar och står på min parkering. Nu har det snöat också så det känns jättetråkigt att hålla på nu. Jag måste även tillägga att läckaget är litet och sitter efter katen. Eh, sen kom jag att tänka på att mitt avgasrör gick sönder för inte så längesen och då bytte jag halva.. tills dess att jag fick på den nya halvsatsen så körde jag helt utan den och det gick bra motormässigt då.
Vill man inte misstänka något annat här eftersom bilen svarar direkt vid start och sedan verkar gå helt ok på tomgång. Sedan när man gasar till så börjar den att muppa sig.
Du verkar ha huvudet på skaft sicnarf när det kommer till lite "spökproblem" på dessa bilar.
Jag uppskattar verkligen att du hjälper till med idéer. :)

/willie
av Willie
Ja, det kanske vore en idé tungviktarn..
Provade en annan Lmm idag och med den blev det ingen skillnad. Slängde i en ny rotor också bara för att försäkra mig om att inte den jävlades.
Dock utan någon skillnad.
Körde bilen varm och mätte sedan lambdan som gav värdet 0.26v på tomgång. Värdet var stabilt och pendlade inte. Dags för ny?
Detta börjar kännas hopplöst. . . Men jag borde ju mäta tempsensorn innan jag ger upp. skulle jag kunna på en instruktion på detta?

TACK!
/william

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]