Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
gooose skrev: En bil utan drag är väl bara att föredra då kan man utesluta att det är någon raceputte som åkt land o rike runt med bilar på släp :lol:
+1
Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Lilja skrev:Precis som wissel säger så är jag som sagt inte intresserad av dieslar. Är dock väldigt tacksam att ni lägger ner energi på att skriva och ge mig alternativa lösningar så känn inte så!
Men har redan haft en D5a och känner inte för att betala staten 8000 kr om året för att dom inte har någon som helst koll på hur en motor fungerar. Hade som sagt en XC70 innan, D5a. Visst gick den väldigt bra, stark och gick på låga växlar men den var långt ifrån snål. Kämpade med att komma under 0,9 liter milen med geartronic lådan. På sommaren gick det på runt 0,85 men mer på vintern och då kör jag nästan uteslutande motorväg och landsväg. Dessutom så var det väldigt hög ljudnivå på motorn inne i kupén, traktorljud.
Lite off topic då eftersom du nu inte vill ha diesel men jag körde min D5 på 0,63 landsväg, 30 mil i julas. Lugn körning då. Mycket beror ju på körstil men kör man en diesel så att den drar mycket så lär en bensinare dra ganska rejält mycket mer.

Mest intressant bör väl ändå vara totalkostnaden, själv bryr jag mig inte om jag betalar skatt eller bränsle så länge jag väljer alternativet med lägst totalkostnad vilket för mig är diesel då jag kör mer än 900 mil .

Här kan man ju testa sig fram lite: http://www.dieselskatt.se/lonsamt-med-diesel/

Ljudet har jag ingen lösning på :wink:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Fahlekorv skrev: Mest intressant bör väl ändå vara totalkostnaden, själv bryr jag mig inte om jag betalar skatt eller bränsle så länge jag väljer alternativet med lägst totalkostnad vilket för mig är diesel då jag kör mer än 900 mil .
En hög skatt känns ändå som väldigt trista pengar på något sätt. En bil som måste rulla för att bli "lönsam". Jag förstår trådskaparen.
av Lövet
Länken ovan tar ingen hänsyn till dieselns mycket högre inköpspris och därmed större värdeminskning i kronor. Känns som en glädjekalkyl till dieselns fördel.
Användarvisningsbild
av gooose
Satt och läste igenom hela tråden och kommer då på att inget står om ICM /radio displayen kolla så att alla funktioner till denna fungerar inkl om den har tel kolla även denna Visserligen nämns elfel men sådant kan vara svårt att kolla men detta går om man får lite hjälp av säljaren med ev telefon
Denna "lilla" display kostar endast 11000:- har jag för mig att det var kan även vara så att det skiljer i olika utr nivåer

Sedan så är det fräckt att betala skatt Ju högre desto fräckare ??:-/
Som svensk så får man göra detta i alla olika former

//Goose
Användarvisningsbild
av mhunter
gooose skrev:Satt och läste igenom hela tråden och kommer då på att inget står om ICM /radio displayen kolla så att alla funktioner till denna fungerar inkl om den har tel kolla även denna Visserligen nämns elfel men sådant kan vara svårt att kolla men detta går om man får lite hjälp av säljaren med ev telefon
Denna "lilla" display kostar endast 11000:- har jag för mig att det var kan även vara så att det skiljer i olika utr nivåer

Sedan så är det fräckt att betala skatt Ju högre desto fräckare ??:-/
Som svensk så får man göra detta i alla olika former

//Goose
ICM går dock inte att kolla så mycket i förväg, den kan funka vid provkörning men pajja på vägen hem. Om nåt med detta infotainmentsystem (radio, cd, rti, etc) händer, så är det viktigt att kolla ev felkoder. Det är ofta nån av komponenterna i MOSTnätet som pajjat och därmed genererar ett ringbreak/avbrott i fiber(most) nätet. Tydligen är telefonen och subwoofern "högriskare" för dylika fel.. Annars kan det vara själva ICM som gooose skriver, då är det ofta s.k. Kallödningar som börjat glappa eller transistor som gått varm. ICM är dyr ja, och volvo byter gärna denna men, det finns firmor som lagar dessa m garanti för ca 3000kr. Bara för kännedom, det är ju synd att bli "skrämd" från att köpa så härlig bil :wink:
av AxelF
Andis skrev:Just XC90 2,5T har jag 2 vänner som haft. Den ena hade sin i nästan 10 år inga problem att tala om på den säger han ena nivomat dämparen paja han byte bara ena den andra höll drog 1,4 per mil inga el fel under hans ägo.

En annan kompis har haft 2 st XC90 varav ena var en 2,5T 2004 han säger också 1,4 per mil. Den åkte vi tillsammans ner till småland och tillbaka med en gång då drog den 1,1 fart runt 100 kmh landsväg. Inga problem men han byter bil ofta så han hade den inte lika länge.

Det man nog skennerelt kan säga om stora bensin bilar idag är att dom är inte jätte lätt sålda så man ska nog vara lite fundersam på utpriserna och hur länge dom legat ute så man inte ger en rejäl översumma för dom.

har för mig att han som haft 2st fick 1300000 kr för sin andra han hade som var ca en 08 med 3,2 motorn och 6 stegs automat i när han byte in den visserligen då ger dom väll lite mindre än utpriserna men den var svår såld sa han när han testa att sälja själv.

För övrig är väll dessa bilar hyggligt lika N serien och då är det ju lättskruvat det mesta.

En till sak förutom byte av växellådsolja som bör göras för lång hållbarhet. Fyll på Vinkelväxeln med jämmna mellanrum, brukar alltid små läcka lite (har du en som inte läcker gratulerar jag) och är viktigt att se till att den är full med olja hela tiden. Verkar vara ett extra jobb man får beställa om man lämnar in. Eller så fyller man på den själv inte svårt men special olja köp på Volvo. Får själv fylla på ca 1 deceliter per 1000 mil i min.
Byte på min egen även en gång, då får man suga ur oljan men sug finns ingen avtapningsplug.

Lycka till med bilköpet.

Mvh
Andis
Kan ju vara för att jag kör 4-5 tusen mil om året men... bara av att läsa 1.4l/mil får jag rysningar,utslag o panikångest :D

Kan ju inte vara speciellt många mil om året man ska köra innan det lönar sig med diesel på en XC90? även om skatten är högre. eller?

Jag har också funderat på en XC90 till frun som handlebil och barnfraktare.
Användarvisningsbild
av Lilja
AxelF skrev:
Andis skrev:Just XC90 2,5T har jag 2 vänner som haft. Den ena hade sin i nästan 10 år inga problem att tala om på den säger han ena nivomat dämparen paja han byte bara ena den andra höll drog 1,4 per mil inga el fel under hans ägo.

En annan kompis har haft 2 st XC90 varav ena var en 2,5T 2004 han säger också 1,4 per mil. Den åkte vi tillsammans ner till småland och tillbaka med en gång då drog den 1,1 fart runt 100 kmh landsväg. Inga problem men han byter bil ofta så han hade den inte lika länge.

Det man nog skennerelt kan säga om stora bensin bilar idag är att dom är inte jätte lätt sålda så man ska nog vara lite fundersam på utpriserna och hur länge dom legat ute så man inte ger en rejäl översumma för dom.

har för mig att han som haft 2st fick 1300000 kr för sin andra han hade som var ca en 08 med 3,2 motorn och 6 stegs automat i när han byte in den visserligen då ger dom väll lite mindre än utpriserna men den var svår såld sa han när han testa att sälja själv.

För övrig är väll dessa bilar hyggligt lika N serien och då är det ju lättskruvat det mesta.

En till sak förutom byte av växellådsolja som bör göras för lång hållbarhet. Fyll på Vinkelväxeln med jämmna mellanrum, brukar alltid små läcka lite (har du en som inte läcker gratulerar jag) och är viktigt att se till att den är full med olja hela tiden. Verkar vara ett extra jobb man får beställa om man lämnar in. Eller så fyller man på den själv inte svårt men special olja köp på Volvo. Får själv fylla på ca 1 deceliter per 1000 mil i min.
Byte på min egen även en gång, då får man suga ur oljan men sug finns ingen avtapningsplug.

Lycka till med bilköpet.

Mvh
Andis
Kan ju vara för att jag kör 4-5 tusen mil om året men... bara av att läsa 1.4l/mil får jag rysningar,utslag o panikångest :D

Kan ju inte vara speciellt många mil om året man ska köra innan det lönar sig med diesel på en XC90? även om skatten är högre. eller?

Tror ju dock inte en 2.5T drar 1.4 liter milen om man kör ordentligt.

Dessutom vill jag inte ha en bil som jag måste köra så och så mycket med för att inte gå minus.
av turbofever
Hej

Min Xc90 2,5T -04 drar ca: 1,2 blandad. Vi bor dock på landet men ändå en del småkörning, vid ren landsväg så ligger den precis under litern, kör 95 - 100 km/h.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
av mhunter
AxelF skrev:

Lycka till med bilköpet.

Mvh
Andis

Jag går breakeven efter runt 600mil/år redan. Skatten är ju inte låg som på en ickeSUV heller för en bensinare, den är trots allt ca 3600kr
Grymt med plats för barn å annat ja..

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]