Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eivind68
Jeg ser V40 får endel kritikk for å ha svært stor svingradius. Er dette noe dere som eier bilen opplever som et problem?
Liten svingradius er jo veldig greit å ha i parkeringshus, f.eks.
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Synes den er god, sammenlignet med min V70N. Men jeg bor på bygda åsså da.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Den är helt ok. Jag tycker den är något stor. Men inte större än på min förra Ford Focus. Så den är enligt mig helt acceptabel.
av Raymond
Den er VESENTLIG dårligere enn på V60 og V50 hvertfall. Jeg reagerte veldig på det første gangen jeg prøvde en V40. EN kompis som har handlat V40 kommenterte også det, han hadde V50 før. Nesten så en kan undra om dom har programmert styringen for bredaste hjulen direkt från fabrik? V40 kommer som første Volvo med elektrisk servomotor innebygd i styrväxeln, och den har programmerbara ändlägen.
av mustang64
Jämför jag med den V50-09 som jag hade tidigare så är svängradien bättre på min nya V40.

D3 Momentum
Användarvisningsbild
av Ante2
Tycker svängradien är helt ok...Har inget att klaga på där.
av Raymond
Skojar ni? Jag börjar undra på om bilarna är olikt programmerat från fabrik. Möjligen efter om dom har sportspaket eller inte, evt efter hur breda hjul dom blir utrustade med på fabriken. V40 har ju fått en del kritik vid tester i media pga. svingradien, och dom får vel som regel bilar med stora feta hjul för at ta sig bra ut på bild til testerna. Hm, måste forska lite på det här. Jag skojar inte, några av dom V40 jag har provat har jag reagerat på svingradien direkt, mens på andra har jag inte lagt märke til det överhuvudtaget.
av Nibbe
Den första V40 D3 jag provade satt det 18" på (kommer inte ihåg om den va sänkt) och den hade en svängradie som jag aldrig varit med om förut.
Där min tjej parkerar sin Octavia RS med 18" med ett svep fick jag ta omtag.

Om jag jämför min V40 D4, som är sänkt och 17" (215-bredd) på, så tycker jag den har större svängradie än min gamla A4 quattro och V50.

Jag tycker alltså det är stor svängradie på min V40 dock inget som jag anser vara ett problem, men inte lika illa som den jag först provkörde.
Användarvisningsbild
av TobbeL
Om man jämför min V40 -13 med min V40 -01 så är svängradien rätt mycket sämre på den nyare versionen. Jag måste göra omtag på i princip varenda vändplan med nya bilen nu när det är snö ute. Återstår att se om den fixar vändplaner utan snödrivor eller om det är omtag som gäller där också.

Gällande 18" så vill jag minnas att man även ska montera styrutslagsbegränsare enligt instruktionerna, så det kan förklara varför en V40 D3 med 18" hade vändradie som en oljetanker.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Oljetanker!! HAHAHA! Skrattat som aldrig förr! Den var bra! :P

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]