Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Både det delbara dragets kuldel och kåpan som täcker fästet, när kulan inte är på plats, ryms under det uppfällbara golvet i min XC70.
Delbart drag är något av det vettigaste som uppfunnits, för ha den klumpen där bak när den inte används är lika korkat som att inte ha någon dragkrok alls på bilen.

Attans, kom inte på något onyttigt den här gången. Jo, de dåliga handskarna som ligger bland bilens verktyg. Är det någon som haft någon verklig nytta av dem någon gång?
Hålla på att plocka av och på efter behov, gör du det med extralysen också? Åka bil på dagtid = extraljus plockas bort.

Har du behov att gömma klumpen så är väl den infällbara lösningen bättre!

"Fäll in pungen och landa"
Nu har jag inga extralysen på den här bilen. Men hade det funnits några bra fästen där man enkelt kunde tagit bort de extraljus som jag haft på tidigare bilar, då hade jag nog gjort det ibland. Fula, utsatta för skador och rena döden för aerodynamiken är de ju. Tyvärr har en del bilar lite väl klent ljus som de är.

Men extraljusen slår jag inte knäna i när jag ska komma åt bagageutrymmet, och inte heller påverkar de bilens krocksäkerhet på ett negativt sätt, så jag ser inte samma behov av att bli av med dem, när man nu har några. Jag förmodar att du inte gör det heller, utan bara försökte vara ironisk.

Någon infällbar krok finns inte numera, såvitt jag vet. Jag har haft på en bil, men det var längesedan som man kunde få sådana på 740 (ej Turbo). Därför har jag demonterbar krok på min XC70.
Infällbar krok var ju vanligt på 244:or, 245:or hade ofta fast krok (f ö inte så lätt att hitta en 245:a utan krok utanför storstäderna...). Vet inte varför den försvann. Många konkurrenter har ju nu eleganta lösningar med infällbara krokar, t ex BMW och Audi. Vi får se vad Volvo har på gång.../PH
Hur är det på de marknader där Volvo har största delarna av sin försäljning, usa tex. Ser man Volvon som en dragbil på samma sätt som här? Eller är det säkerheten man köper dom för?
Har lite svårt att se att amerikanerna väljer bort sina V8:or när de ska dra runt på saker.
Och på grund av det är det väl helt enkelt så att andelen totalt sett som beställer en Volvo med delbart drag är så liten att det inte lönar sig att ha en fällbar lösning idag.
Bara en gissning...
perhall skrev: Tre-blinkningen är väl lagkrav numera/ph
Nej det tror jag inte... eller var har du hört det?
Det går ju som sagt att stänga av i My Car/Inställningar/Bilinställningar/Ljusinställningar...
joel80 skrev:
Det går ju som sagt att stänga av i My Car/Inställningar/Bilinställningar/Ljusinställningar...
Jag är nog fel ute, har märkt att det finns i alla nya bilar jag kör men jag tror att jag har fel när jag tänker efter.../PH
Variosboy skrev:Hur är det på de marknader där Volvo har största delarna av sin försäljning, usa tex. Ser man Volvon som en dragbil på samma sätt som här? Eller är det säkerheten man köper dom för?
Har lite svårt att se att amerikanerna väljer bort sina V8:or när de ska dra runt på saker.
Och på grund av det är det väl helt enkelt så att andelen totalt sett som beställer en Volvo med delbart drag är så liten att det inte lönar sig att ha en fällbar lösning idag.
Bara en gissning...
Har faktiskt aldrig sett en Volvo med något dragandes i USA. Det är väl mest F150 och såna bilar... räcker ju att åka till Danmark och söderut så är det här med att dra merovanligt (även om t ex tyskar kör en del husvagn) så det stämmer nog som du skriver.../PH
joel80 skrev:
Tack! kirrad.
apersson850 skrev:Personbilar med krok är sällsynt i USA. De flesta drar med pickuper.
De flesta kör pickuper :) (nästan)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 40
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre