Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skaris
En snabb sökning på bildelsbasen.se ger att ett komplett fjäderben fram kostar precis strax över tusenlappen.
Finns från bilar som gått UNDER 1000 mil, dvs så gott som nya.
Att byta två kompletta fjäderben är inte svårt men kan du inte göra det själv bör det inte kosta så mycket och kan göras på vilken verkstad som helst.
Även om du räknar in en hjulinställning (vet inte om det ingick i priset du fick från Volvo) så kommer det att kosta betydligt mindre än 7500:-
av Fjolnir
skaris skrev:En snabb sökning på bildelsbasen.se ger att ett komplett fjäderben fram kostar precis strax över tusenlappen.
Att byta två kompletta fjäderben är inte svårt men kan du inte göra det själv bör det inte kosta så mycket och kan göras på vilken verkstad som helst.
Även om du räknar in en hjulinställning (vet inte om det ingick i priset du fick från Volvo) så kommer det att kosta betydligt mindre än 7500:-
Måste man göra hjulinställning också? Jag bilen inlämnad för att göra just det. Surt om de gjorde det om det ändå måste göras om ifall jag följer deras rekomendation att byta dämpare...
av skaris
Fjolnir skrev:
skaris skrev:En snabb sökning på bildelsbasen.se ger att ett komplett fjäderben fram kostar precis strax över tusenlappen.
Måste man göra hjulinställning också? Jag bilen inlämnad för att göra just det. Surt om de gjorde det om det ändå måste göras om ifall jag följer deras rekomendation att byta dämpare...
Till att börja med är det mycket mindre jobb att byta hela fjäderbenet än att byta bara dämparen (om det går att byta bara dämparen).
Hela fjäderbenet måste bort från bilen i båda fallen. Om man är noga med att märka upp hur allting satt (inte så tillämpbart om man ska sätta dit ett annat fjäderben) så kanske man kan klara sig utan en hjulinställning.
Om du har nya dyra däck på bilen skulle jag kollat inställningen efter några mil, har du halvslitna däck skulle jag nöjt mig med att kolla slitaget på däcken med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
av P1800
Fjolnir skrev:Hej
Jag har en 2.5FT -10. Jag har nyligen börjat höra ett lätt klonkande ljud när man kör över större gupp, t ex fartgupp. Jag har nu haft bilen på verkstad för andra saker och då kollade de upp det här och kom fram till att det är en stötdämpare fram som låter (men som i övrigt fungerar bra). Den måste bytas säger de. Enligt verkstan byter man dessutom alltid på båda sidor när man byter. Mitt "klonkande" kommer därför att kosta 7500 SEK att fixa. Är inte det jäkligt dåligt på en bil från 2010 som gått ca 10 000 mil? Måste man verkligen byta på båda sidor?
Försvinner ljudet när det blir varmt? Min bil hade typ genomslagsljud fram vid minusgrader redan som ny. Bilia hade naturligtvis ingen aning om vad detta var. Nu kanske de vet när garantin är slut...
av JE Jr
Om du köper fjäderben och byter komplett, var väldigt noga med att få ett likadant. Var det inte 2.5FT som hade sänkt sportchassi något år i början för att komma ner till 0.92/mil som var nån tjänstebilsgräns...
av JHg
Hej!
Hade i pricnip samma symtom som du. Kolla i denna tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=49411
På minbytte "bumpgummit" som sitter ovanpå fjärden... Känt problem, gick på garantin! Har också en MY/10 perecis som du.
av Fjolnir
P1800 skrev:
Fjolnir skrev:Hej
Jag har en 2.5FT -10. Jag har nyligen börjat höra ett lätt klonkande ljud när man kör över större gupp, t ex fartgupp. Jag har nu haft bilen på verkstad för andra saker och då kollade de upp det här och kom fram till att det är en stötdämpare fram som låter (men som i övrigt fungerar bra). Den måste bytas säger de. Enligt verkstan byter man dessutom alltid på båda sidor när man byter. Mitt "klonkande" kommer därför att kosta 7500 SEK att fixa. Är inte det jäkligt dåligt på en bil från 2010 som gått ca 10 000 mil? Måste man verkligen byta på båda sidor?
Försvinner ljudet när det blir varmt? Min bil hade typ genomslagsljud fram vid minusgrader redan som ny. Bilia hade naturligtvis ingen aning om vad detta var. Nu kanske de vet när garantin är slut...
Ljudet finns hela tiden. Eller i alla fall i hela intervallet +2 till -15 som det varit under tiden jag har haft ljudet.
av Fjolnir
JHg skrev:Hej!
Hade i pricnip samma symtom som du. Kolla i denna tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=49411
På minbytte "bumpgummit" som sitter ovanpå fjärden... Känt problem, gick på garantin! Har också en MY/10 perecis som du.
Det låter ju intressant. Ska tipsa min verkstad om det. Problemet uppstod första gången när det var lite kallare, strax under 0. Men det försvinner inte när det är varmare (det har väl varit ca 5 grader som varmast sedan det började låta.
av SteveO77
hej
jag har en 2.4 D MY10 som hade en klonkande ljud i somras, det var stötdämparen i fram!
dom bytte båda! och det kostade mig inget!!!!!!
min verkare sade att MY10 hade för klena stötdämpare så dom som sitter idag är kraftigare!
jag tycker inte du ska betala!!!!!

mvh stefan
av Fjolnir
Nu har jag kollat med min Volvohandlare. Enligt dem finns inga kända fel eller servicemeddelanden på angående stötdämparna på bilen. Det var på tidigare årsmodeller. Om jag inte få ut något genom att åberopa konsumentköplagens 6-månadersregel (köpte bilen i augusti) verkar jag få betala kalaset själv...

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]