Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jockep83
hej, Senaste tiden har jag upplevt att framrutan i bilen lätt vill imma igen när det är blött och regnigt ute, så under senaste service som jag gjorde i helgen så läste jag även ut felkoder och rick då upp denna.

DTC 0040 Luftkvalitetssensor. Intern fel.
Permanent."

Har läst lite om detta men inte riktigt förstått vad som bor göras.
Mitt kupefilter ska jag byta till ett kolfilter då det ska sitta i min bil men tyvärr monterade jag ett "vanligt" där i sommar.. Har det orsakat att det blivit problem??

Nästa fundering är ju om jag ska beställa en ny luftkvalitets sensor?? Är min verkligen kass eller något annat som spökar??

För övrigt verkar klimatanläggningen fungera bra, lite svårt att säga om den kyler riktigt nu när det är kallt ute men man känner skillnad på luftfuktiget om man sätter den på Off.

What to do?

Bilen är en V70 2,5T från 2005 men 14000mil på mätaren.
Luftkvalitetssensorns uppgift är att recirkulera luften inne i kupén om sensorn känner av avv luftkvaliten ute blir för dålig. Detta borde inte ha något med ditt igenimmande inne. Det finns både aktiva kolfilter som tar bort lukt och vanliga filter utan aktivt kol och båda passar bra. Sist jag köpte filter på Volvo fick jag ett vanligt filter. Mitt tips till dig är att putsa av vindrutan invändigt och lägg på hårdvax så blir du av med problemet.
Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:Luftkvalitetssensorns uppgift är att recirkulera luften inne i kupén om sensorn känner av avv luftkvaliten ute blir för dålig. Detta borde inte ha något med ditt igenimmande inne.
Tvärtom, om sensorn recirkulerar luften och inte låter kupen att ventileras kommer rutorna att imma igen.
Användarvisningsbild
av Vojje
Som jag minns det hade en av forumets äldsta medlemmar, gamla K., denna felkod på sin V70.
Nu kommer han inte att svara på detta men hans kompis, nya K. som faktiskt är ännu äldre :shock: , kanske kan göra det om han kan slita sig från att putsa på sina Mercs :roll: . Eller om det är Peggan som trilskas :lol:
Vojje skrev:
jockep83 skrev: What to do?
Varför inte börja med att byta till ett kolfilter, som ändå ska sitta där?
Självklart ska det dit det rätt filtret, var idag och köpte det på volvo så ska montera imorgon, Men kommer det ta bort min felkod tror du??
Användarvisningsbild
av Vojje
jockep83 skrev: Självklart ska det dit det rätt filtret, var idag och köpte det på volvo så ska montera imorgon, Men kommer det ta bort min felkod tror du??
Skulle inte tro det, men större under har väl hänt. Jag håller tummarna :D
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]