Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AndreasDea
Hej!

Har just köp en Volvo 745 -87 med b200k motor som snart gått 400 000km. Bilen är i bra skick men vissa småfel finns.

Alla mätare är sönder utom varvmätaren och klockan. Bensin, hastighets, tripp och tempmätaren brukar hoppa till ibland om man kör i ett gupp (inte alltid det händer). Har hört att det sitter en givare i bakaxel, men det tyder väl inte på att den är sönder eftersom tempmätaren och besinmätaren även bråkar?

Även tomgången är lite dålig. Är tvungen att ha på choken lite när jag kör inne i stan och stannar i korsningar, annars går den ner för lågt och stannar. Men ibland brukar den ligga på ca 1500 varv med choken av, kanske beror på tjuvluft någonstans?

Någon som har eventuella svar?
Senast redigerad av 1 AndreasDea, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Just solex cisac förgasaren är väldigt känslig för vackum läck och med de milen din bil gått är det nog dags för en renovering av förgasaren.
Sedan ställer man in tändning, och förgasaren ställer du via en co-maskin
av AndreasDea
Idag när jag körde hem från jobbet funkade mätaren ganska ofta, körde på en ganska guppig väg. Tyder på något kontaktfel eller? kan jag mäta på något vis om någon kabel glappar? Mätaren är en vdo
av NilsO
Det kan ju inte vara vanligt med 740 med B200K? Är det exportmodell, eller såldes de i Sverige med 2-liters?
av AndreasDea
Bilen är finsksåld, bor i finland.. Bilarna överlag är ju sämre utrustade här, många finnar som importerar bilar från sverige pga priset och utrustningen på bilarna.
av sicnarf
Det är inte glapp någonstans utan det är kalllödning i kretskorten och sånt nästan alltid. Detta är vanligt fel på 740. Du kan aldrig hitta en normal 20 år gammal 740 som har fungerande Instrumenthus om den inte har renoverats. Jag rekomenderar dig att ringa till gubben i Fjugesta för han har även mätare till 745 av 87 års modell. Prata med honom,och berätta för honom om dina problem hur mätarna hoppar igång ibland när du kör över en gupp och sånt. Han är pålitlig. Han guidar dig rätt ifall du kan fixa det själv eller om du ska byta den. Och du kan också sända din mätare till honom och han renoverar den på 1-2 dagar och sänder tillbaka till dig som nytt.
http://www.blocket.se/orebro/Matarhus_T ... 433877.htm
av AndreasDea
Blir så svårt att handla.med honom.. Bor själv i finland.. Hade iaf upp mätarhuset idag och lödde om på kretskorten, fortfarande bara klockan och varvmätarn som fungerar, tempmätaren hoppar fram och tillbaka.. Börjar misstänka fel på kabeln vid bakaxeln
Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]

En fråga om rostlagning

Hej. Finns många olika varianter och lö[…]