Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Om man har för mycket luft i ett vinterdäck så blir ju slitytan rund och det lär lyfta upp dubbarna från marken. Eller funkar det inte så med dagens däck?
av Daddan
Köpte bil idag och mekanikern som gjorde den klar påstod att för lågt tryck i mina 225/45/17 gjorde att MITTEN slets mer... 3 bar var bra sa han i alla fall på sommarsulorna som sitter på.
av haxpet
Daddan skrev:Köpte bil idag och mekanikern som gjorde den klar påstod att för lågt tryck i mina 225/45/17 gjorde att MITTEN slets mer... 3 bar var bra sa han i alla fall på sommarsulorna som sitter på.
Låter helt fel i mina öron. Med för lite tryck så borde ju mitten på däcket få mindre tryck och därmed inte slitas så mycket. Och med högt tryck blir det tvärtom. Har för mej att det var det man predikade om i körskolan.

Skulle vara kul om vi kunde få en rät sida på det här.

EDIT: Jag kollade runt lite på nätet och på dom flesta ställen så sa man att det tryck som biltillverkaren rekommenderar ska anses vara minimitrycket man ska ha i däcket. Helst ska man köra med 10-15% mer.

Så vad rekommenderar Volvo att man ska ha för däcktryck på en V70 men 225/45 17"?

Orkar inte gå ut och titta. :)
av Daddan
Står 2,9 bar i tanklocket... Vid normallast upp till 160km/h. Men enl. meken så är äver 3 bar bra.
Användarvisningsbild
av bduren
haxpet skrev:
Daddan skrev:Köpte bil idag och mekanikern som gjorde den klar påstod att för lågt tryck i mina 225/45/17 gjorde att MITTEN slets mer... 3 bar var bra sa han i alla fall på sommarsulorna som sitter på.
Låter helt fel i mina öron. Med för lite tryck så borde ju mitten på däcket få mindre tryck och därmed inte slitas så mycket. Och med högt tryck blir det tvärtom. Har för mej att det var det man predikade om i körskolan.

EDIT: Jag kollade runt lite på nätet och på dom flesta ställen så sa man att det tryck som biltillverkaren rekommenderar ska anses vara minimitrycket man ska ha i däcket. Helst ska man köra med 10-15% mer.

Så vad rekommenderar Volvo att man ska ha för däcktryck på en V70 men 225/45 17"?

Några däckfirmor som jag pratat med nämnde centrifugalkraften. Ett brett däck med lite luft blir "spetsigt" vid högre farter vilket innebär slitage på mitten. Jämför dragracing där däcken har lite luft.
/Björn
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bduren skrev:
haxpet skrev:

Några däckfirmor som jag pratat med nämnde centrifugalkraften. Ett brett däck med lite luft blir "spetsigt" vid högre farter vilket innebär slitage på mitten. Jämför dragracing där däcken har lite luft.
/Björn
Om man ha för lågt tryck så bildas en längre yta mot vägen eftersom slitbanan får större platt yta mot marken. Vid hög fart slår då slitbanan i marken och bildar en liten "valk" precis där slitbanan träffar underlaget, då uppstår mest slitage i mitten av däcket, bla pga att den delen värms upp mest och knådas mot marken. Detta uppträder mest på sommardäck vid motorvägskörning har jag hört.

I dag fungerade det någon timme för att[…]

Stötdämpare bak

Om du meckar dit något som är lite anno[…]

I dag fungerade det någon timme för att[…]

Martins S90-98

Då har bilen fått vandra vidare, jag h[…]