Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kondensatorer skjuter ingen ström åt något håll. Om däremot spänningen på boostern är högre än spänningen i batteri så kommer boostern försöka utjämna detta och då börjar det flyta en ström.

Säger inte att detta är din tro. Men många tror att man kan "trycka" in ström i en förbrukare när det i skälva verket är så att man förser den med en spänning och sen drar den den strömmen den vill. Med en resistiv last blir det ju då som så att strömmen ökar med ökad spänning på grund av U/R=I. Men den kommer aldrig dra mer ström än den "vill". Sen om den håller eller inte beror ju på hur hög spänning man utsätter den för.
Får kanske förtydliga mej ..

Kondensatorer ger i från sej ström oändligt mycket snabbare än vad ett vanligt batteri klarar av att harkla ur sej (är ju därför dom används som "reserv-kraft" i större stereo-installationer..) .Detta gör att elektroniken som ofta har ett spännings/polaritets-skydd i form av dioder/zenerdioder utsätts för en strömrusning som dom inte klarar.
En del elektronik har också en mindre kondensatorbank för att jämna ut spänningar, där kan dessa kondingar se ut som små fotbollar, och läcka lyt.
Ofta ser det ut som ett mindre blixt-nerslag i dessa prylar på ingångs-sidan där förbrukar-strömmen kommer in..

Men det hade jag visst aldrig sett.. har ju bara teorier.. :roll: :roll:

("skjuter i ström" var kanske ett olyckligt meningsval , dock strömrusning/spik)
Skrev ju att det kanske inte är din tro.

Att dom kan lämna ström mycket fortare har du rätt i, men det betyder fortfarande inte att det dom kopplas till drar mer ström.
Att elektrolyter blir som fotbollar och lyfter på hatten och har gjort så under ett antal år i många olika nätagg tex beror på en felaktig blandning av vätskan i dom som i sin tur beror på ett misslyckat industrispionage. Men det är en annan historia..
Dom skadorna på elektroniken,är vad jag brukar se efter starthälp med dessa "boosters" .
Både "lyfta hattar" och blåsta dioder är av någon anledning resultat av användningen med dylika tingestar.
Har du någon egen teori som kan förklara varför detta händer just med boosters ?.

(Om skadorna i sin tur beror på om spioner hamnat i bilarna kan jag dessvärre inte svara på..)
Trasiga eller felkonstruerade boosters är enda svaret på det som jag kan se. Och gissningen är att de lämnar på tok för hög spänning. Kanske är en nätdel i den som regleringen fungerar dåligt i och då ger ifrån sig spännings-spikar på många volt utanför specifikationen.

Det formligen dräller ju av dåligt konstruerad elektronik nu för tiden.
Titta bara på alla icke godkända LED-lampor som säljs i Sverige och som spyr ut skit på nätet och även i luften. Alltså störningar.
"felkonstruerade led" , ja fy faan !!.

Letade störningar på en större fritidsbåt för nåt år sen , kundens AIS och VHF fungerade emellanåt inte alls , eller hade påfallande kort räckvidd , periodvis .
Tv:n (satellit) flippade samtidigt , och vanliga radion klarade bara att ta P1.

Tog ett bra tag innan man började kika på/misstänka spotarna i båten, mittre sovkabinerna hade fått nya spotar, om man dimrade dom så bröt hela helvetet löst !!.
Det varvet hade en trevlig räkning att presentera för leverantören av dessa ..

Men tillbaka till topic !!.
Alla boosters kan ju inte vara fel-tillverkade ?.
Med tanke på att det verkar vara en "vanlig" skade-orsak så låter det i mina öron inte som hela förklaringen.
Att säga "vanlig" kanske är att ta i, men det händer lite för ofta för att vara en naturlig orsak.

När man använder en booster så är den (oftast) inte ansluten till nätet, då är rimligen spänningen internt densamma som dess batteri?.
En teori jag själv börjat fundera på är om en ev kondensatorbank i bilens elektronik "suger i sej" så mycket ström under sin uppladdning (från strömlöst), att den i sej själv, ger sej en strömspik som dioderna som ingår i dess skydd inte klarar av att hantera ?!.

Det som oftast "slås sönder" vid dessa tillfällen är utrustning som, handsfree, laddare till telefoner/gps , inverters och liknande, larm vid nåt tillfälle .
av *pettson*
Det finns flera olika batteriboosters, alltså uppladdningsbara. Men dom brukar ha två saker gemensamt.
1/ Dom består av ett batteri med tillsatselektronik.
2 Eftersom batteristyrka (läs: amperetimmar) inte finns så blir *boosten* istället förhöjd spänning så att det ska gå åt mindre ström.

Det är inget ovanligt att en booster ger 15-17volt. Vilket i sej är ett problem, men det vore inte ett stort problem om folk kunde använda dom till rätt sak.
För hur ska dom användas?
Vanligaste anvisningen ser ut nåt sånt här: Använd 0-5 sekunder i startögonblicket. Använd max 5x.
För att det ska lyckas har du alltså ett batteri som mår bra och suger ström som det ska, men är precis under spänningsgränsen för styrdonen. Thats it.

Hur används dom? Man tar en igenfrusen bil med tomt batteri som givetvis är fryskallt och gnuggar i 15-30 sekunder x5. Batteriet på plats suger inte upp nånting alls, inte ens spikarna.
Då blir det rejäla följdproblem av det.

Lösning: Använd batteri istället för booster.
Sunschreem skrev:
S.t.r.a.n.D skrev:En fråga..
I mina ögon handlar de flesta gångerna om att man ger hjälp från ett batteri som sitter monterat i en annan bil, inte så många som har fräscha och fulla batterier stående i garagen och ännu färre som som har de med sig i bilen.
Olika personer har ju skrivit hur/var man ska koppla och det har ju blivt några olika alternativ, pol till pol, pol till kaross m.m. Skriv gärna om det gäller båda eller bara en av bilarna.
Var med om detta senario förra vintern, rätt eller fel, farligt eller säkert?
En kompis med en V70N behövde hjälp, jag hade min BMW330D som likt V70N har batteriet bak gömt under en massa plast. Han hade fullt med packning i bagaget och jag hade hundbur och hund. -20 grader och vi var inte så sugen på att tömma båda bilarna.
Vi testade att koppla mellan båda våra +plintar under huven och mellan chassi på båda bilarna. Alltså inte på batteriet på någon av bilarna. Rätt eller fel? Det fungerade och ingen fick några problem efteråt..
+ plinten sitter ju där för att ersätta batteriet vid en sådan sits :)
Joo den tvekar jag inte på. Det jag mest funderade hur rätt det är var när vi kopplade svarta kabeln mellan båda karosserna..
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
ljudet av ett dött batteri?

https://uploadnow.io/f/wJCCQ6F

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]