Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 94093a
har en 944 92a där bränslefiltret rostat hål i så jag håller på att byta jag har tagit bort det gamla och det var ett boch filter och jag åkte till bilia och köpte ett nytt volvo orginal. och tittade lite snappt på det och det såg likadant utt som det gamla. men nu ser jag att det nya filtret är ett mahle och inte ett boch är det fel filter då eller är det bara en anan tillverkare?
av 94093a
SA4AQS skrev:Det är en annan tillverkare, jag har ett liggandes som ska bytas någon gång.
Åtdragnings momentet är 20-35 Nm
då kan jag vara lungn :D
ska försöka montera det nu om det sluttar snöa...
av 94093a
sicnarf skrev:Snöa???? Här i Göteborg har vi solsken nu och 10 plus :-)
här i stockholm snöar det och 0C

har monterat filtret nu och ska kolla ikväl så det blev tät :D
av Willie
Tjena! hur sitter filtret monterat? Jag är väl på väg att byta mitt också, jag har dock inge garage eller så. Kan det gå så pass fort att man kan göra det på bar mark ensam?
av dalldall
om allt går bra går det snabbt o enkelt, se till o byta kopparbrickorna, dom brukar följa med filtret, har man otur börjar pumpen läcka när man särar på paketet!
av sicnarf
Det är enkelt att byta om du hissar upp bilen. Men om du gör det på marken under pallbockar istället kan det vara lite kämpigt. Hittade en film på Youtube om 240 bränsle filtrets byte men det är ungefär samma på 740..
av 94093a
Willie skrev:Tjena! hur sitter filtret monterat? Jag är väl på väg att byta mitt också, jag har dock inge garage eller så. Kan det gå så pass fort att man kan göra det på bar mark ensam?

jag gorde det utte då jag inte orkade städa garaget...
hisa upp bilen på palbockar anars måste du nog ha anoreksi eller liknande för att ta dig under :wink:
och filtret siter med 2 banjo koplingar och en klama runt filtret.
det tog mig lite över en time med lite letande efter verktyg...
det är ganska enkelt du ser det då du kryper under bilen,
behövs inte myket verktyg heller endast en 10, 12,17,19 nyckel, en skiftnykel.
glöm inte göra rent koplinarna noga inan du losar de gamla filtret så du inte får in skit i koplingarna.
Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]

En fråga om rostlagning

Hej. Finns många olika varianter och lö[…]