Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tycker faktiskt du ska lyssna på din far;)
Kass soppa pump resulterar i ingen soppa alls, väldigt simpel konstruktion via ett membran så det är allt eller inget tyvärr.
Problemet ligger enligt mig i förgasaren skruva justerskruven under moturs så kommer du nog få se på andra bullar
Tungviktarn skrev:Tycker faktiskt du ska lyssna på din far;)
Kass soppa pump resulterar i ingen soppa alls, väldigt simpel konstruktion via ett membran så det är allt eller inget tyvärr.
Problemet ligger enligt mig i förgasaren skruva justerskruven under moturs så kommer du nog få se på andra bullar
Moturs om man har vänt på förgasaren så skruven är mot mig? Skruvade moturs fast det blir medurs om skruven är mot mig. Blir som lite som ett frågetecken ^^
Ska jag skruva andra hållet då eller?
Tändningen står på 15° . Är det lämpligt eller för mycket,?

/Johan
Tungviktarn skrev:15 grader ska den gå på, tror den ska vara 12föd
Menar moturs sett underifrån förgasaren
Så då åker den in? Ska han längst in eller helt enkelt mer inåt?

Tjejens brorsa är bilmekaniker. Å jobbet hans kan fixa inställningarna för förgasaren och tändningen korrekt för 500kr. Låter som ett bra förslag?
isaksson5 skrev:

Tjejens brorsa är bilmekaniker. Å jobbet hans kan fixa inställningarna för förgasaren och tändningen korrekt för 500kr. Låter som ett bra förslag?
det låter bra om bilen blir ok:)
å om den fortfarande krånglar så låter de värt om fuggen nu behövs ställas in
isaksson5 skrev:

Skruven ska ut (moturs) för mer flöde bränsle
Tungviktarn skrev:
isaksson5 skrev:

Skruven ska ut (moturs) för mer flöde bränsle
Har skruvat ut den väldigt mycket nu. Går fortfarande inte riktigt som den ska. Istället kommer det häftiga eld explosioner från avgasröret! :) Obränd soppa alltså?

Har kollat stiften och kompet. Komp på alla låg mellan 1100kPa och 1000 kPa. 1 Stift var svart. 1 stift var vitt, 2 var gråbruna (vilket är bra?)

Vad orsakar att stiften är olika färg på? Hörde att insugspackningen kan göra det. Men den är helt ny. Sprayat en hel burk startgas men inget händer. Kan det vara skit i insugsgrenröret?

Har även 2 till teorier till varför den går som den går. Kamnocken har för stort spel. Kan det vara att den inte öppnar i tid och att den är helt stängd på vägen ner (i en cylinder) och på så sätt håller på att dö?

Den andra är att kamremmen kanske har kuggat 1 kugg? För bilen är somsagt orkeslös på låga varv. Dock så går den bättre på högrevarv eller med choken ute..

Mvh
av rd350
Ta din "svåger" till hjälp. Du måste ha alla vaccumledningar på rätt ställe särskilt den till fördelaren. Sen måste nål o munstycke vara friskt, du ser det inte med blotta ögat. De håller ca 10000mil på en sån förgasare, finns (fanns?) mer långlivade munstycken att få, de är avsedda för bilar med gasdrift.
rd350 skrev:Ta din "svåger" till hjälp. Du måste ha alla vaccumledningar på rätt ställe särskilt den till fördelaren. Sen måste nål o munstycke vara friskt, du ser det inte med blotta ögat. De håller ca 10000mil på en sån förgasare, finns (fanns?) mer långlivade munstycken att få, de är avsedda för bilar med gasdrift.
Har 2 vacuumslangar som jag pluggat igen då där de ska vara har tidigare ägare plockat bort saker. Som pulsair systemet.

Det är en vacuumnippel på insugsgrenröret. Samt en ovanför "bränslereturen". Alltså till vänster om bränsleinloppet finns det en slang som är cirka 8-10cm lång som går från 1 nippel till 1 annan på förgasaren. Hittar inget i Haynes bok var de skall sitta.

Men jag tror att en renoveringssats får införskaffas vid löning. Samt att jag ska kontrollera kamremmen och eventuellt byta den och justera ventilspelet.

Var kan man köpa ventilbrickor för att justera det hela?

Mvh
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]