Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albin
850 96 AUTOMAT
När jag har bromsat några gånger kommer det där gnisslande ljudet från bromsarna vid låg hastighet smygkörning och ett lätt tryck på bromsen...kan det vara så att när klossarna blir varma som materialet inte är i harmoni med materialet i skivorna? Kan det hjälpa att byta klossrna till ett annat fabrikat? E de så... :shock:
av roblon
Jag har hade samma problem, på samma bil som din.
Det blev bättre genom att lägga lite kopparpasta på glidytorna på beläggen. Akta så att du inte får pasta på skivorna eller på gummit runt cylindern i oket. Det finns även skrikdämparplattor på typ biltema. Men det funkade inge vidare på min.
Motionera oken också så att de släpper ordentligt. Bromsa hårt ibland så att du aktiverar bakbromsarn.
av Uthil
Jag har samma problem, vid smygkörning så gnisslar det lite och trycker man lite hårdare så försvinner det, har bytt beläggen men ingen skillnad, Skivorna är fina och den drar inte snett när jag bromsar med gnisslar, kan prova med kopparpasta, men annan tanke som kan ligga bakom..

Hade
av Uthil
Tja!

Har lagt lite kopparpasta på glidytorna och det värsta gnisslet försvann, men det gnisslar fortfarande, jag kanske ska renovera oken, alla fyra och se vad som händer. Det är ju inte så stor kostnad. kanske funkar bättre då, men som du säger att oket måste släppa ordentligt när jag släpper upp bromsen.
av Uthil
Hejsan igen. Har inte plockar ner oken än, men ska bara tilläga att idag när det regnade kraftigt och jag bromsade så låter det ingenting, Har kört ungefär 10 mil idag och det har inte skrikit nånting, Vad kan det bero på? Lixom när det är blött så försvinner det, men när det är torrt så kommer det tillbax

Funderingar?
av *pettson*
Gnisslet har inget med renoverade eller orenoverade ok att göra. Det är beläggmaterialet i kombination med okets gjutmaterial som skapar svängningar.
En del går det över på när man kört in dom. Andra behöver antiskrikshims.
av Uthil
Ok! Får köpa nya shims och prova då, Sitter gamla på nu, eller ett år gamla iallafall.
Åker förbi mekonomen imorgon då!
av *pettson*
Uthil skrev:Ok! Får köpa nya shims och prova då, Sitter gamla på nu, eller ett år gamla iallafall.
Åker förbi mekonomen imorgon då!
Finns oftast två olika typer.
En av ren plåt. En av plåt med en gummimassa på. Det är dom med gummimassan som gäller.
av SubMarine
stooges skrev:Kan bara lägga till att är det biltemabelägg så älskar dom att skrika. Byt leverantör.. :wink:
Eller så inser man att biltemabeläggen saknar antiskrikshims och köper till sådana när man handlar beläggen :)

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]