Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BoHo
Har senaste tiden fått problem med imma på framrutan. Det tar mycket lång tid att få bort vid start och imma kan även uppstå under körning på bägge sidorna av rutan trots användning av ac. Känns som att det blåser mycket sämre från ventilerna på sidorna än i mitten där problemet är mindre. Slår jag om till andra ventiler så blir det ner eller mindre storm i bilen men mot vindrutan småfiser det bara lite. Kan det vara något spjäll som hängt sig och kan man isåfall kolla och åtgärda det själv? Eller finns det några andra ideer om vad som kan vara fel?
av BoHo
Ok. Menar du alltså att dammsuga utifrån vid ventilerna eller på nåt sätt öppna och dammsuga i kanalerna? Isåfall hur sjutton gör man det? :-)
Användarvisningsbild
av Vojje
BoHo skrev:Menar du alltså att dammsuga utifrån vid ventilerna ...
Det låter väl som en enkel och effektiv metod :D .
Kanske har det varit lite si och så med kupefilterbytena och då har det fastnat löv, björkfrö, etc.
Om det inte funkar får du riva instrumentbrädan, men det vet i sjutton hur det går till :wink:
av Fartdåre
Det är nog dags att byta kupefiltret. Hade samma problem
och det var rena komposten i filtret...
Filtret sitter bakom/under handskfacket. Ta loss panelen
under handskfacket så hittar du en långsmal lucka. Där innanför
hittar du filtret. Jag tog loss hela handskfacket. Tyckte det
var enklare.

Blåser väl inte så jättemycket mer, men det immar inte så lätt nu.
av BoHo
Har förvisso bytt kupefilter enl boken eller rättare sagt utgår jag från att det gjorts då jag lämnat in på en i mina ögon seriös verkstad men jag ska kolla det. Borde dock inte utblåset vara sämre genom alla ventiler om filtret är igensatt? Upplever ju enbart försämringen mot vindrutan.
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]