Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grisberg
Tja

För ett tag sedan hände något märkligt med min bil.
Det hela började med att jag körde på en isklump som en lastbil tappat från hjulen.
Efter ca 3 km upptäckte jag att det blev punktering.
Efter många svordomar va det ju bara till att slänga på reservdäcket som dock är sommardäck. Hur som helst va jag inte så långt hemifrån så körde hem lugnt o fint. Ställde bilen plockade fram däcket. Dagen efter stack jag iväg på jobb så frugan åkte till däckverkstan och fick ett nytt."gamla helt skrot". Jag kom hem från jobb veckan därpå. Väl hemma va det ju bara att sätta på nya vinterdäcket och köra. Nu till problemet.

När jag fått på däcket och startade bilen så va nederdelen av instrumentpanelen svart. (Alla instrument fungerar). Stereon va svart, men den fungerar. (Kan dock inte se vad jag lyssnar på). Helljuset fungerar bara om man håller in "ljustutan". Dimmerljus ratten ur funktion, höjning och sänkning av ljuset ur funktion.. Allt fungerade efter jag fick punkteringen och allt fungerade när jag ställde bilen.

Alla säkringar är hela....

Nån som har varit med om detta eller kan tänkas veta vad som kan vara fel ??

MVH Mange
Användarvisningsbild
av Magnus308
Grisberg skrev:Tja

För ett tag sedan hände något märkligt med min bil.
Det hela började med att jag körde på en isklump som en lastbil tappat från hjulen.
Efter ca 3 km upptäckte jag att det blev punktering.
Efter många svordomar va det ju bara till att slänga på reservdäcket som dock är sommardäck. Hur som helst va jag inte så långt hemifrån så körde hem lugnt o fint. Ställde bilen plockade fram däcket. Dagen efter stack jag iväg på jobb så frugan åkte till däckverkstan och fick ett nytt."gamla helt skrot". Jag kom hem från jobb veckan därpå. Väl hemma va det ju bara att sätta på nya vinterdäcket och köra. Nu till problemet.

När jag fått på däcket och startade bilen så va nederdelen av instrumentpanelen svart. (Alla instrument fungerar). Stereon va svart, men den fungerar. (Kan dock inte se vad jag lyssnar på). Helljuset fungerar bara om man håller in "ljustutan". Dimmerljus ratten ur funktion, höjning och sänkning av ljuset ur funktion.. Allt fungerade efter jag fick punkteringen och allt fungerade när jag ställde bilen.

Alla säkringar är hela....

Nån som har varit med om detta eller kan tänkas veta vad som kan vara fel ??

MVH Mange
Kan isklumpen ha träffat någon jordanslutning och skadat denna?
av Grisberg
Skulle ju varit konstigt för andra grejer fungerar ju som det ska.

Bilen är en V70N ska tilläggas oxå
Användarvisningsbild
av greeeken
Kolla om nån kan hjälpa dig med helkoder.

Ljusreglaget står på läge 0 ?
Användarvisningsbild
av wissel
Kollat ditt Batteri ?
av Grisberg
wissel skrev:Kollat ditt Batteri ?

Batteriet är helt nytt. Lämnat bilen på volvo nu. Får se vad de kommer fram till

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]