Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
gooose skrev: Fick för övrigt själv backa 2-300 meter i uppförs lutning när vi var ute med husvagnen nere i Kroatien
//Gooose
Hur lyckades du komma undan att vagnens bromsar låste sig när du backade i uppförsbacke? Är det inte jälvigt lätt att man trycker ihop handsken så mkt att det bromsar för hårt? Det har jag i allafall upplevt när jag försökt backa i uppförslut..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:
gooose skrev: Fick för övrigt själv backa 2-300 meter i uppförs lutning när vi var ute med husvagnen nere i Kroatien
//Gooose
Hur lyckades du komma undan att vagnens bromsar låste sig när du backade i uppförsbacke? Är det inte jälvigt lätt att man trycker ihop handsken så mkt att det bromsar för hårt? Det har jag i allafall upplevt när jag försökt backa i uppförslut..
Bromsbackarna i släpet är byggda för att bara fungera frammåt, Backar man vrids de baklänges och en fjäder i trumman gör att det hoppar ifrån pch släpper även om dragstången är max intryckt.
Användarvisningsbild
av joel80
Ok.. på de gamla vagnarna jag kört verkar det där inte fungera så bra om motståndet blir för stort... då bromsar det ändå. Men det kanske är bättre på moderna vagnar. :)
av mattish
Så ni menar att ford och övriga inte har tekniska tester på sina bilar? Det har dom och det är fortfarande löjligt av Volvo att sätta låga dragvikter. Det måste ju innebära att dom bygger för klent och då gör dom väl det för att tvinga sina kunder att köpa övermotoriserade bilar för att kunna dra sin husvagn 10 dagar om året när bilen räcker till utmärkt resten av året.
Användarvisningsbild
av gooose
mattish skrev:Så ni menar att ford och övriga inte har tekniska tester på sina bilar? Det har dom och det är fortfarande löjligt av Volvo att sätta låga dragvikter. Det måste ju innebära att dom bygger för klent och då gör dom väl det för att tvinga sina kunder att köpa övermotoriserade bilar för att kunna dra sin husvagn 10 dagar om året när bilen räcker till utmärkt resten av året.
Dom Testar med största säkerhet sina bilar oxo men dom har garanterat olika kriterier för vad som är ok att bilen skall klara

Sedan så kan man på detta forum läsa om fel på bilar som uppkommit vid släpvagnsanvändning och ÄR det för tunga lass,okunskap i manövrering , att man sätter fordons kombinationen i situationer som inte är gynnsamma för bilen
Det får vi aldrig veta men det kan vara gott att veta att Volvo har lite högre krav så kanske man slipper haverier pga dessa anledningar

Det är i alla fall gott att bromsarna är av större storlek nu för tiden Så att dom klarar av dom högre vikterna då många med hjälp av okunskapen kör för tungt med bilarna
Av alla husvagns ägare i detta land så är det en promille av dom som vet vad vagnen väger och kör med rätt vikt på bilen
Det räcker ju att se vad som plockas ur en vagn när man kommer till en camping :-O)

Ger man sig in i ett samtal med någon ang släpvagnsvikter så får du lika många svar som personer du frågar Ofta så blandar man ihop
tjänstevikt,totalvikt,tågvikt,bruttovikt dessa ger en salig röra i huvet på många Även den som skall kunna detta (polisen) har ofta 0 koll

För att åter komma till TS fråga så tycker jag att han skall väga sin vagn först. före ett bilköp
om den skulle väga tex 1400kg vid vägning så är det ju 120kg för mycket och det är nu det böjar bli jobbigt
Men kanske kan lösas genom att man reggar om vagnen och väger upp den så att man kör ok och sedan köper en bil efter detta

På papperet väger den 1310kg om den vid vägning kommer under 1400kg med semester packningen så är han en duktig person för oftast är Tj-vikten på en vagn av denna vikt runt 1150-1220kg lite vatten,tält,köks utr, mycket vikt blir det framför allt ölen man tar oftast inte med sig 2-3 burkar eller?

Är det någon husvagnsägare här som känner igen situationen ;-//

Det jag skriver här är situationer jag själv gått igenom ochjag har nu en lastvikt på 280Kg i vagnen vilket ibland är på gränsen att det räcker

//Gooose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
gooose skrev: Men kanske kan lösas genom att man reggar om vagnen och väger upp den så att man kör ok och sedan köper en bil efter detta
Även släpet har ju en teknisk gräns och det går inte att "regga upp" den, såtillvida att inte någon har vägt ned den under den typade vikten.

Det krävs altså både att vagnen varit nedvägd och att tillverkaren utfärdar ett intyg som säger att vagnen nu är återställd 100% till oroginal och därför kan reggas tillbaka till denursprungliga vikten den var typad med.

Det brukar vara grymt svårt att då tillverkarna att ge sådana intyg.
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev:
gooose skrev: Men kanske kan lösas genom att man reggar om vagnen och väger upp den så att man kör ok och sedan köper en bil efter detta
Även släpet har ju en teknisk gräns och det går inte att "regga upp" den, såtillvida att inte någon har vägt ned den under den typade vikten.
Får man överhuvudtaget regga om en reggad vagn med avseende på totalvikt? (eller något annat heller)
Användarvisningsbild
av apersson850
Det hjäper inte alltid att återställa en vagn som fått sänkt totalvikt till ursprungsskicket. Du kan inte alltid få tillbaka ursprungstotalvikten på det sättet ändå. Det beror på vad som gjordes för att sänka totalvikten och enligt vilken föreskrift vikten ursprungligen sänktes. Det är till exempel vanligt att däcken bytts till en modell med sämre bärighet och så har totalvikten sänkts. Men då går det inte att sätta tillbaka ursprungsdäcken och få tillbaka den ursprungliga totalvikten. Du måste oftast byta hela bromssystemet till ett som inte satt på vagnen från början för att det ska vara en tillräcklig ändring för att registera om totalvikten. När det väl är gjort, kan man sätta dit det bromssystem som satt där från början och återigen registreringsbesiktiga med ursprungliga totalvikten. Det är ju den vikten det systemet är anpassat för från början.
...att kunna dra sin husvagn 10 dagar om året när bilen räcker till utmärkt resten av året...
Att en bil går bra att köra med de gånger man inte har släp efter den gör väl inte den till en bra dragbil? Sen kan man naturligtvis utnyttja kroken mer eller mindre. Jag har släpfordon kopplat 50-70 dagar om året (jodå, jag vet, jag har fört statistik för jag tyckte det var roligt att se hur mycket det används), men så köper jag inte någon Drive-modell eller så heller. Jag kör med släp så ofta att jag denna gång, när jag valde nuvarande bil, började med vilka egenskaper jag ville ha för att göra den till en bra dragbil. Därför blev det en fyrhjulsdriven bil med stark motor (D5), max dragvikt på över två ton, automatisk nivåreglering, automatlåda med vattenkyld hydraulisk koppling och backkamera. Släpen ska ju kopplas också.
Dessutom drar jag ofta släp/husvagn på dåligt underlag, som regnvåta gräsytor, snart förvandlade till lerträsk, så jag vet vad som krävs för att komma fram även när man befinner sig utanför asfalten. Jag anser mig härmed också ha tillräcklig erfarenhet för att ha bra koll på vad som är en bra dragbil. Och vad som inte är det.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE