Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såna här diskussioner blir alltid intressanta när det kommer till tankar om varför biltillverkaren gör si eller så, och varför dom tex väljer att använda en dimension på däck som ovanlig!

Svaret på alla sådan tankar är ju jätteenkel!
De som tillverkar saker vill tjäna pengar, så mycket pengar som bara går, och väljer vi konsumenter att köpa deras produkter så har vi ju på att säga redan där gillat läget!
Ingen biltillverkare -vad jag vet- håller på med välgörenhet.
MartinS skrev:Man brukar ju säga att marknaden styr, och det lär ju gälla även i detta fallet. Biltillverkarna säljer vad folk vill ha, om det så är dubbla utblås eller högprestandadäck.

/Martin
Det finns högprestandadäck i andra storlekar kring 225/50/17" till halva priset, så i detta fallet har marknaden inte alls efterfrågat dessa utan kostnaden för denna udda modell dyker upp vid bytet, men då många Volvo är tjänstebilar så blir det kanske inte så uppmärksammat.
Därav anser jag att just detta däcksval är ett onödigt val.
Variosboy skrev:Såna här diskussioner blir alltid intressanta när det kommer till tankar om varför biltillverkaren gör si eller så, och varför dom tex väljer att använda en dimension på däck som ovanlig!

De som tillverkar saker vill tjäna pengar, så mycket pengar som bara går, och väljer vi konsumenter att köpa deras produkter så har vi ju på att säga redan där gillat läget!
Biltillverkaren har väl inget att tjäna på att använda en udda däckdimension som är dyrare...?
1. De får betala mer för däcken.
2. Bilägarna blir arga för att däcken är dyra när de ska bytas.

Sen kan ju dimensioner vara ovanliga först och sedan etableras, som t ex 225-50-17.

Men jag tror inte att biltillverkare medvetet väljer en udda dimension. Förstår inte varför de skulle.
PH
perhall skrev:
Variosboy skrev:Såna här diskussioner blir alltid intressanta när det kommer till tankar om varför biltillverkaren gör si eller så, och varför dom tex väljer att använda en dimension på däck som ovanlig!

Biltillverkaren har väl inget att tjäna på att använda en udda däckdimension som är dyrare...?
1. De får betala mer för däcken.
2. Bilägarna blir arga för att däcken är dyra när de ska bytas.

Sen kan ju dimensioner vara ovanliga först och sedan etableras, som t ex 225-50-17.

Men jag tror inte att biltillverkare medvetet väljer en udda dimension. Förstår inte varför de skulle.
PH
Behöver inte vara biltillverkaren som vill trycka ut dessa "tillbehör". Volvo kanske får denna däcksmodell till lägsta pris, där däckstillverkaren sedan räknar med att hämta hem vinsten när bilägarna byter sina däck. Många är tjänstebilsåkare och bilägare som kör in på verkstad och lägger på samma däckstyp igen (obs! gäller inte alla). Under de 20-25 år jag körde tjänstebil så fick SAAB/Volvo-verkstäderna lägga på nya däck utan jag frågade om pris när det var dags för byte. Och här kunde man fakturera "onyttiga tillbehör" om man ser till prisbilden.
Just den biten som du nämner AndS med att det faktureras alltför dyra däck/tillbehör etc till tjänstebilar är nog på väg bort. Bilpolicys och det faktum att leasinggivarna offererar TCO gör att det finns mindre spelrum för "överfakturering".
Guligan skrev:Just den biten som du nämner AndS med att det faktureras alltför dyra däck/tillbehör etc till tjänstebilar är nog på väg bort. Bilpolicys och det faktum att leasinggivarna offererar TCO gör att det finns mindre spelrum för "överfakturering".
Avser i detta fallet inte "överfakturering" utan fördyrande "funktioner", exempelvis är 235/45/17" eller 205/60/16" däck ca 50% billigare än 225/50/17" av samma märke/modell. Så byts 225/50/17" däck som är originalmonterat mot samma modell när de är utslitna blir det dyrare däck men helt enligt typintyget. För oss vanliga "Volvoägare" ger de inget annat än ev. snyggare utseende för dyrare penning.
Träratt torde vara bland de mest bortkastade val man kan göra i tillbehörslistan vad gäller andrahandsvärde. Jag har iofs haft det på två bilar, den treekrade som jag hade på min XC90-03 och XC70-06 var iofs riktigt jävla snygga. Men nödvändigt? njeeee ...
AndS skrev:
Guligan skrev:Just den biten som du nämner AndS med att det faktureras alltför dyra däck/tillbehör etc till tjänstebilar är nog på väg bort. Bilpolicys och det faktum att leasinggivarna offererar TCO gör att det finns mindre spelrum för "överfakturering".
Avser i detta fallet inte "överfakturering" utan fördyrande "funktioner", exempelvis är 235/45/17" eller 205/60/16" däck ca 50% billigare än 225/50/17" av samma märke/modell. Så byts 225/50/17" däck som är originalmonterat mot samma modell när de är utslitna blir det dyrare däck men helt enligt typintyget. För oss vanliga "Volvoägare" ger de inget annat än ev. snyggare utseende för dyrare penning.
Numera är 225-50-17 inte mycket dyrare än 235-45. Däremot för åtta år sen, den dimensionen kom väl kring 2003 i samband med BMW e60, 235-45-17 har funnits i evigheter. Kolla snabbt på vilken däcksida som helst, skiljer marginellt numera mellan 225-50 och 235-45...

PH
Kolla på t.ex. dackonline så ser du skillnaden, idag var de ca 50% dyrare, och på Volvo 2011 var de ca 100% dyrare då även Volvo säljer båda dimensionerna. Vilket du också noterade att de varit mera än dubbelt så dyra för några år sedan.
Men vi har olika åsikter om onödiga funktioner, för mig finns inget motiv att köra på en däcksdimension som kostar betydligt mera och inte ger något mervärde för mig, så vid nästa bilköp ska jag inte gå i denna fälla igen. Men för dig kanske det inte är någon onödig funktion som du anser kostar extra och det är väl perfekt för då har du ett funktion som du ser som prisvärd. :)

Edit; Ska tillägga att jag aldrig kör på lågprismärken utan Michelin eller Conti, om det blir någon extra påverkan.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 40
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]