Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mstrandbo
Og jeg har vært inne idag for ny software for klokke-problemet, og de har åpnet bakdøren min, blåst tørr hele låsemekanismen og smurt den opp igjen. Satse på at ting fungerer som det skal nå.
av hasofy
1. Min klocka gick för fort - som bekant ett känt problem på vissa exemplar, åtgärdades med mjukvaruppdatering
2. Knappt hörbara missljud från höger fram hjulupphängning vid köring på kullerstensgator eller över större ojämnheter - verkstaden meddelade att det är ett känt problem på vissa exemplar och Volvo jobbar på att ta fram en lösning
3. Höger framdörr gick inte att öppna under en köring, men problemet försvann av sig självt. Verkstaden meddelade att datorn noterade ett mekaniskt fel och föreslog att byta ut låset

Förutom dessa tre saker har allt fungerat på min V40 under de två månader jag har haft den.
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Nå har V40en stått et par dager i julen, har vært rundt -4 grader. Idag skulle vi ut å kjøre, det var -18 og når jeg låste opp bilen, hørte jeg ikke noe "klikk" fra førerdøren. Tok i dørhåndtaket, men døren ville ikke opp. Prøvde å låse igjen og opp igjen, men fortsatt ikke noen lyd fra framdøren. Prøvde så å åpne fra innsiden via passasjerdøren, men nei. Døren låses rett og slett ikke opp. Prøvde flere ganger, både med knapp på nøkkel og fra førerdør. Elektronikken på førerdøren fungerer, dog.

Har enda en dør fryst hos meg? Kontakter forhandleren i morgen, så skal de få smøre opp alle dørene mine.
av hasofy
.. kanske jag hade samma problem när min dörr inte gick att öppna. Det var minus tio grader ute. Problemet försvann dock av sig självt, när jag kom fram till verkstaden. De noterade ett mekaniskt fel och ville byta ut låset. Dörren fungerar dock som den ska, så jag väntar lite och ser om det händer igen.
Användarvisningsbild
av TobbeL
Jag har upptäckt en rätt irriterande grej på min V40 med bluetooth-handsfree. Den ringer till fel nummer ibland! Det har hänt mig två gånger nu, jag trycker på TEL-knappen och rullar på hjulet för att få fram senast uppringda och sen trycker jag på ok för att ringa upp. Helt plötsligt så ser jag i infotainmentdisplayen att telefonen ringer till en annan kontakt i telefonboken som jag inte ens har pratat med på flera år. Någon annan som har haft samma fel? De två gånger det har hänt så har det varit två olika personer så det är ju inte samma kontakt som drabbas varje gång.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Jo det har hänt mig en gång tidigare. Den ringde upp ett larmnummer på mitt jobb som jag aldrig använt. Skumt.
Användarvisningsbild
av TobbeL
Skönt på ett sätt, då kan man bekräfta att det är bilen och inte telefonen som strular. Jag ska ta kontakt med dem imorrn och kolla om det kanske finns en mjukvaruuppdatering liggandes. Vad har du för telefon förresten?
av Raymond
Er det nummeret rett över eller rett under nummeret du SKULLE ha ringt den ringer til?
Användarvisningsbild
av TobbeL
Ja, den här gången så ringde den nog till nästa person i adressboken. Förra gången ringde den däremot upp ett helt annat nummer. Däremot så använde jag senast ringda-listan i båda fallen och inget av de nummer som den ringde fanns med på den listan.
Användarvisningsbild
av TobbeL
Ett par saker till som jag irriterat mig på:

Jag parkerar bilen i ett flerbilsgarage och har en nyckelbricka, så rutan i förardörren används minst 2ggr/dag för att jag sa kunna använda nyckelbrickan och ta mig ut och in ur garaget. Problemet med det här är att rutan inte sluter tätt som den ska i vissa fall, vilket jag har märkt när jag kommit ut på motorvägen och vägljudet är mycket högre än vanligt, vilket resulterat i att jag måste hissa ner och upp rutan igen. Är det någon annan som märkt samma sak?

Grej nummer två är att bakrutespolningen inte aktiverar bakre torkaren utan man måste dutta till den bakre torkaren manuellt. Nu har jag inte instruktionsbokens avsnitt gällande baktorkaren i färskt minne, men bör inte en spolarvätskedusch aktivera torkaren som default? Rätt irriterande när man är van vid sin gamla V40 som automatiskt aktiverar torkaren vid bakrutespolning och trycker fram spaken för att spola bakrutan, för att ett gäng sekunder senare titta i backspegeln och se att bakrutan förvisso är spolad men att torkaren inte har gjort ett skvatt.

Nummer tre är varningen till backkameran. När man startar bilen och ska backa så kommer det upp ett meddelande i överkant av displayen om att man ska ha uppsikt eller liknande. Kul att den ligger mitt över skärmen vilket gör att man måste vänta på att meddelandet försvinner innan man faktiskt kan använda backkameran, för annars ligger meddelandet såpass mycket i vägen att man inte ser helt och hållet vart man är på väg. Lagom ironiskt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]