Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raymond
Lilja skrev:Om det är något man ska undvika om man inte vill bli ruinerad eller stå på verkstaden väldigt ofta. Har som sagt mycket utgifter på Porscharna så vill helst ha en bruksbil som håller, .
Undvik då isåfall för all del dom tidigaste årsmodellerna! Kan vara stor skillnad på driftssäkerheten på dom tidigaste XC90 och dom senare.

Mvh volvomek med -86 944 Turbo :D
Användarvisningsbild
av gooose
Det jag egentligen är intresserad av att veta är hur pass hållbara en 03-04 2.5T med geartronic lådan är. Om det är något man ska undvika om man inte vill bli ruinerad eller stå på verkstaden väldigt ofta. Har som sagt mycket utgifter på Porscharna så vill helst ha en bruksbil som håller, bränsleförbrukningen är inte lika viktig sålänge den får dra ordentligt och det finns tillräckligt med bagageutrymme för att kunna sova i och ha lite verktyg i.

En geartronic låda eller en "vanlig" automat volvo är samma sak det som skiljer är endast spakstället+ programvara

A-lådan i bensin/diesel är mer eller mindre samma det som skiljer är utväxlingen i lådan mellan motorerna

Det du i så fall skall se upp med är Hylsan mellan lådan/vinkelväxeln det kom en ny härdad historia till ÅM 2005 på xc70/v70 awd
Jag tar förgivet att detta även gäller XC90 from 2005
Så sikta lite högre i åm alternativt kolla om denna hylsan är bytt på det objekt du hittar så skall det inte vara några större problem mekaniskt sett att ha en sådan som dragbil
Undvik att ha xtraljus på om du kommer att dra från 17-1800 kg och mer
Vid motorvägs fart med släp backigt så fick vi problem med värmen när vi susade runt på tävlingsbanorna med släpet till racen vart det inga problem då man alltid fick väcka tuppen men vid hemresorna på em vart det ibland värre då redan vid 25 grader
Detta var visserligen med V70 men det är en likvärdig drivlina mellan dessa så undvik xtraljusen för att slippa problem

//Gooose
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Lådan håller bra men många slarvar med oljebytet. Om du köper från firma be att de byter oljan i lådan, raderar oljekvalitetsgivaren och att de laddar in det nyaste prog från Volvo (om du nu köper ifrån Volvohandlare) Motorn är ju en pärla, har själv bara ägt 2.4t men var nöjd med den. Driftssäker, hyfsat snål med bra vrid. Dock behöver ju motorn något mer varvtal innan den börjar dra ordentligt. Vad gäller XC90 stor och tung så skulle jag kolla på framvansdelarna ordentligt. Visst inga stora saker att byta men ändå. Håll dig ifrån 03:or skrivs det mycket om här. De första XC90 hade en hel del mystiska elfel. Elfel på bil inte kul och kan bli mycklet kostsamt.
Användarvisningsbild
av Lilja
Tack för alla svar. Känns kanske bäst att försöka dra ut på det lite och kanske köpa en 05/06 istället för att vara på den säkra sidan. Eller blev alla elfel fixade på 04an?
Jag meckar ju själv så bussningar och bromsar och annat ej för avancerat elektriskt kan jag ju göra själv så det är jag inte så jätte rädd för.
av Slaggen
Om inte driftskostnaden inte är primär skulle jag ha kollat på ett mycket roligare alternativ som har börjat närma sig attraktiva priser och det är Cayenne, jag vet att de ligger över 100 000kr så ingen behöver påpeka det.
av Lövet
Köp ingen Cayenne V6 av de första 3 årsmodellerna. De har problem med cylinderfoder som genererar totalras. Känt i Porsche och försäkringskretsar men märkligt tyst om detta på de flesta forum.
Användarvisningsbild
av Lilja
Slaggen skrev:Om inte driftskostnaden inte är primär skulle jag ha kollat på ett mycket roligare alternativ som har börjat närma sig attraktiva priser och det är Cayenne, jag vet att de ligger över 100 000kr så ingen behöver påpeka det.
Har haft dom tankarna innan men det blir för dyrt. Dels är dom dyrare att köpa, sen är dom dyrare att försäkra samtidigt som bränslekostnaderna är högre och reservdelspriserna högre.

Blir helt enkelt för mycket pengar tillsammans.

Hittade en fin XC90 här i Malmö jag hade tänkt kolla på.
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_XC90_ ... =23_11&w=0

Dessvärre är det inget drag på den men det går ju att eftermontera utan något större problem.
av Andis
Just XC90 2,5T har jag 2 vänner som haft. Den ena hade sin i nästan 10 år inga problem att tala om på den säger han ena nivomat dämparen paja han byte bara ena den andra höll drog 1,4 per mil inga el fel under hans ägo.

En annan kompis har haft 2 st XC90 varav ena var en 2,5T 2004 han säger också 1,4 per mil. Den åkte vi tillsammans ner till småland och tillbaka med en gång då drog den 1,1 fart runt 100 kmh landsväg. Inga problem men han byter bil ofta så han hade den inte lika länge.

Det man nog skennerelt kan säga om stora bensin bilar idag är att dom är inte jätte lätt sålda så man ska nog vara lite fundersam på utpriserna och hur länge dom legat ute så man inte ger en rejäl översumma för dom.

har för mig att han som haft 2st fick 1300000 kr för sin andra han hade som var ca en 08 med 3,2 motorn och 6 stegs automat i när han byte in den visserligen då ger dom väll lite mindre än utpriserna men den var svår såld sa han när han testa att sälja själv.

För övrig är väll dessa bilar hyggligt lika N serien och då är det ju lättskruvat det mesta.

En till sak förutom byte av växellådsolja som bör göras för lång hållbarhet. Fyll på Vinkelväxeln med jämmna mellanrum, brukar alltid små läcka lite (har du en som inte läcker gratulerar jag) och är viktigt att se till att den är full med olja hela tiden. Verkar vara ett extra jobb man får beställa om man lämnar in. Eller så fyller man på den själv inte svårt men special olja köp på Volvo. Får själv fylla på ca 1 deceliter per 1000 mil i min.
Byte på min egen även en gång, då får man suga ur oljan men sug finns ingen avtapningsplug.

Lycka till med bilköpet.

Mvh
Andis
Användarvisningsbild
av gooose
Lilja skrev:
Slaggen skrev:Om inte driftskostnaden inte är primär skulle jag ha kollat på ett mycket roligare alternativ som har börjat närma sig attraktiva priser och det är Cayenne, jag vet att de ligger över 100 000kr så ingen behöver påpeka det.
Har haft dom tankarna innan men det blir för dyrt. Dels är dom dyrare att köpa, sen är dom dyrare att försäkra samtidigt som bränslekostnaderna är högre och reservdelspriserna högre.

Blir helt enkelt för mycket pengar tillsammans.

Hittade en fin XC90 här i Malmö jag hade tänkt kolla på.
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_XC90_ ... =23_11&w=0

Dessvärre är det inget drag på den men det går ju att eftermontera utan något större problem.
En bil utan drag är väl bara att föredra då kan man utesluta att det är någon raceputte som åkt land o rike runt med bilar på släp :lol:

Sikta på en bil där ikke eftermonterbar utr är enl önskan allt annat går ju att hänga på efter resans gång så att den passar dina behov

//Gooose

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]