Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nigge
Tjenare!

Hade min V40-2003a 2.0t inne på service nu i slutet av förra veckan
Enligt servicekillen ingick inte rengöring av vevhusventilation i servicen, (15000 -16000 mil) vilket det enligt både volvo och mekonomen gör...

Jag fick servicen relativt billigt (7000:- ) så jag känner att jag inte riktigt orkar tjafsa om detta.
Kamremen, vattenpumpen, kupéfilter oljor osv är bytta enligt serviceinstruktionerna...

Min fråga då, jag har förstått efter tidigare fråga att vevhusventilationsrengöringen är väldigt viktig...(bilen är har servats enligt serviceboken under tidigare servicar så den är välservad)

så... till frågan. Går det att göra vevhusventilationsrengöringen själv utan att vara raketforskare? Eller måste jag dra på mig ett par tusenlappar och hyrbil IGEN för att utföra den?...

Kom med råd!;-)

Tack
/Niklas
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Tja Nigge titta in på den här tråden

http://www.x40nordic.com/index.aspx

Raketforskare behöver du inte va dock en ganska kunnig hemma mekaniker :wink:

Tog mig runt 2timmar för mig att få ut allt dock så gick det på 30 min att få ihop allt när man visste var allt satt.

Du måste lyfta på insuget för att komma åt vevhusventilation

Ett tips om du inte redan har skaffa http://www.haynes.se/Products/product_SV3585.htm
Hjälpt mig med många grejer! :D
av Nigge
Tack för det svaret!:)
Har du eller någon annan något hum om hur "viktigt" det är att utföra detta, i förslaget jag fick från mekonomen ingår det inte i 15000 milaservicen...
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Nja det e väll viktigt då alla överflödig skit samlas där å blir det fult så börjar det att komma olja någon annan stans där du inte vill ha den..

Enligt protokollet ska den rengöras runt 16K nästa e runt 24K

Om du ger mig din e-mail så kan jag sända servicepappret så du kan kolla sj :wink:
av Nigge
Nightmare89 skrev:Nja det e väll viktigt då alla överflödig skit samlas där å blir det fult så börjar det att komma olja någon annan stans där du inte vill ha den..

Enligt protokollet ska den rengöras runt 16K nästa e runt 24K

Om du ger mig din e-mail så kan jag sända servicepappret så du kan kolla sj :wink:
Misstänkte det...
note to self...lämna inte in bilen på "storservice" hos nån tomte...
Hoppade över allt det "jobbiga" och fokuserade på kupéfiltret...

M.a.o har jag en hel del jobb framför mig...
Han "missade" att utföra vevhusventil-rengöring och byte av växellådsolja... suck...

Aja man lär så länge man lever vilka verkstäder som går att lämna hos;-)

(Jättesnällt av dig, skicka det gärna! [email protected] är adressen)
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]