Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Hej alla,
Jag har märkt senaste tiden att vid större rattutslag så verkar det läcka servo olja under bilen.
När jag t.ex parkerat så ser jag "färgade oljeränder" när vägen är blöt, och det har hänt flera gånger så jag misstänker att det är servo olja. Kollade även nivån, och den har krypit precis till den nivå på stickan som visar "ADD".
Finns det några vanliga fel som man kan kolla först, typ slangar , slangklämmor etc , eller lutar detta åt större reparationer av styrväxel o annat?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Verkar som ett okänt område, med tanke på avsaknaden av svar ... :cry:
Användarvisningsbild
av Perc
Klart att det kan läcka i slangar och kopplingar. Det finns dock inga "slangklämmare" utan det är pressade kopplingar utom möjligtvis på någon returslang där det inte finns nåt tryck.

Avsaknaden av svar beror nog på att det inte finns nåt svar att ge. Läcker gör det ju eftersom det försvinner hydraulolja ur systemet, men VAR det läcker vet man bara när man tittat efter ovan- och underifrån med en ficklampa.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Jackson75 skrev:Verkar som ett okänt område, med tanke på avsaknaden av svar ... :cry:

Jag hade också läckage men det visade sig vara de sk "pressade kopplingar" som Perc nämnde som inte höll tätt så jag tog bort dessa och bytte till vanliga slangklämmor sen dess har det hållit tätt. Kolla om det runnit servo olja under behållaren då är det troligtvis kopplingarna som inte håller tätt. Har också läst här på forumet att själva behållaren kan spricka, det är värt att kolla upp dessa saker först.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Det verkar som att när det läcker så händer det när man har mycket rattutslag, är trycket i systemet högre då ?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Upptäckte precis som helgonet1 tipsade om, det var blött under behållaren. Där satt en vanlig slangklämma, som jag inte tror volvo satt dit. Tycker att slangen sitter hårt och bra, men ändå verkar det läcka just där.
Den slangen är väl dessutom inte trycksatt, eftersom det är matarslangen till pumpen. Kanske det kan vara en liten spricka i behållaren ändå.
av Flintskallen
Tyvärr kan reservoaren till styrservovätskan spricka och börja läcka på dessa bilar. Min läckte i skarven som går runt reservoaren. Som tröst så var den i alla fall mycket enkel att byta.

[youtube]IOUElRbsuQE[/youtube]

Men bäst vore väl att du kryper under bilen med ficklampa och inspekterar styrväxeln så det inte är den som läcker.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Ja, det är faktiskt blött i skarven som går runt behållaren. Så nog är det troligtvis den som läcker.
Dessutom så ser jag i marken att läckaget varit på bilens högra sida, vilket också talar för läckande behållare.
Men det är bara ibland det händer, vilket jag inte riktigt kan förstå.
Användarvisningsbild
av Vojje
Jackson75 skrev:Det verkar som att när det läcker så händer det när man har mycket rattutslag, är trycket i systemet högre då ?
Då kan det vara returen till pumpen som läcker
Användarvisningsbild
av Jackson75
Vojje skrev:
Jackson75 skrev:Det verkar som att när det läcker så händer det när man har mycket rattutslag, är trycket i systemet högre då ?
Då kan det vara returen till pumpen som läcker
Nu ska vi se, sakta i backarna så jag hänger med :) Från behållaren går en kraftig slang till pumpen, detta är själva "matarslangen" eller ?
I denna slang är väl heller inte trycket speciellt högt, utan där är flödet som dominerar?
Från pumpen går det högtrycksrör till styrväxeln, och tillbaks till behållaren går en tunnare slang, är det den du menar som är returen?
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Men för bövelen slå av skorna inn[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]