Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Vojje skrev:
Vojje skrev: Vem vet hur 1000-kronors-däck fungerar efter 1500 mil. Antagligen i paritet med ett Kinadäck.
Vojje skrev:Ja, ännu så länge tror jag att skillnaden mellan ett toppdäck och ett ngt billigare kinadäck minskar efter antal körda km.
Vojje skrev:Jag tror att skillnaden i prestanda mellan ett toppdäck och ett ngt sämre är som störst när de är nya.
Efter hand som körsträcka och ålder tär på däcken krymper skillnaden och de blir mer likvärdiga.
Hmm, det verkar mest som att jag gett uttryck för en teori. En teori som dock stödjs av få.
Jag ska titta närmare på det test som Ilesrof syftar på och se vad det kan ge.
Kan det verkligen vara ngn skillnad på ett blankslitet Michelin och ett dito Tjing-Tjong :???: . Tydligen menar qwerty det.
Det är nog mer en hypotes än en teori :D
Användarvisningsbild
av Vojje
Somliga skulle nog t.o.m. kalla det en fantasi :lol: .
av TomClaesson
Köp INTE de billigaste däck ni kan hitta, det blir dyrare i längden!

För att statuera ett exempel;
För flera år sedan köpte jag en uppsättning sommardäck 17" LingLong L688, de billigaste däcken från däckonline.
Första intrycket var väl att däcken ändå var någorlunda ok, då det inte behövdes alls mkt. balansvikter vid monteringen.
Och det gick väl ganska bra att köra med däcken också, ingen onormalt hög ljudnivå och godtagbar prestanda sett till prislappen.
Kan inte uttala mig om hur däcken skulle uppträtt vid en paniksituation, undanmanöver, vattenplaning etc. då detta aldrig inträffade.

Men det som verkligen störde mig var att däcken snabbt (½ säsong) blev dåliga, inte dåliga som i slut på mönsterdjup, men däcksidorna blev fulla med små små sprickor liknande torrsprickor.

Jag gjorde mig av med hjulen o köpte dyrare.

Så för min del; ALDRIG mer billiga tjing-tjongdäck!!

Har de senaste åren kört på kuhmo ecsta ku31 och är nöjd förutom att jag tycker dom slits fort.
I år ska jag åka på continental contisport3, får väl hoppas på det bästa! :D
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Oavsett bör billiga sommardäck vara bättre än tex Gislaved nordfrost med 3 mm mönsterdjup som man drar dubbarna för att kunna köra dom helt slut över sommaren :shock: , ja det är många som gör så tyvärr

/Kalle
av klasson845
Nu har ju den här EU-märkningen kommit. För ett par år sedan köpte jag ett par däck av "Sunny", och dessa gled jag flera meter med så fort det hade regnat lite och man skulle bromsa. Dessa ser jag nu har betyget E. (Skala A-G). Köpte sedan ett par Rotalla-däck som var klart bättre, dessa ser jag har fått klassningen "C". Finns ett lite dyrare Falcken-däck som har klassning "D" på bromsning i vått väglag. Så med andra ord, det finns billiga däck som är ok, och nu får man ju lite riktlinjer vad man ska leta efter i och med den här nya EU-märkningen.
av Fartdåre
Köpte Kormoran Gamma i våras. Ekonomin tillät inga findäck så det fick bli dessa
efter rekommendation av däckhandlaren.
Blev väldigt överraskad av hur bra de är. Alltid kört på märkesdäck och hade
inga höga förhoppningar. Kör ganska inspirerat och har inte märkt nån skillnad
i prestanda mot märkesdäcken jag alltid kört på.
Tysta med bra grepp i vått o torrt. Enligt de som kan så är gummiblandningen
samma som i Michelins premiumdäck. Fabriken ägs också av Michelin.
(jo, jag gjorde lite research...)

För 900 spänn, monterat o klart, är de prisvärda.
av *pettson*
Eftersom däck aldrig är bättre än det chassie dom sätts på. Så undrar jag nyfiket på hur många av er som har full koll på, och då förutsätter jag att ingen bil gått mera än 20.000 mil.

1/ När byttes länkarmsbussningar/ bakvagnsbussningar?
2/ När gjordes fyrhjulsjustering?
3/ När byttes stötdämpare/ fjäderben? Vad byttes det till för sorter med vilka prestanda?
4/ Om ni har eftermarknadsfälgar, motsvarar dimensionerna på tum och ET dom som fabrikanten av bil, eller däck anvisar till?
Vad hade fälgarna för testvärden när det gäller styvhet och liknande?
5/ Bromsar är naturligtvis i toppskick och underhålls dagligen, iallafall minst med veckointervaller av föraren som bromsar på lite och får upp tempen i sakerna så att material överförs, vilket borgar för säker och bra broms.

Anledningen till frågorna är att 9 av 10 är duktiga på att peka ut bra eller dåliga däck för tester finns överallt. Men inte en enda, då menar jag inte en enda byter stötdämpare innan dom är fysiskt dåliga så att man kan se gunget. Vilket är några år försent om det är prestanda man söker. Man struntar i justeringar eftersom* den äter inte däck* och man byter definitivt inga bussningar i länkarmar eller övriga lagringar i förtid för att veta så man åker med det bästa.
Till sist köper man fälgar som är snygga, men är dom effektiva? Gjorde dom nåt positivt för bilen?
Tja dom flesta har ingen aning men allt som är nytt och snyggt är nog bra.
Nej dom flesta diskuterar som så att bilen är inte så gammal och har inte gått så många mil och därför är bilen perfekt och allt annat är det man kan jobba med.
Det är meningslöst att köpa däck som är bättre än det din bil kan klara av. Det är falsk trygghet som kan bli ödesdiger.
Börja från chassiet och jobba ut mot däcken så blir bilen trevlig och kan hantera era däckval.
En bil som gått mellan 5 och 10.000 mil på vägen är inte ett dugg bättre i chassiet än ett par mediumdäck i nedre regionen på listan. Nåt att tänka på när det inte syns men märks. En bil med 15000+ mil på mätaren är inte ett dugg bättre än ett par hala kinadäck även om man köper dom finaste.

Dags att fundera på att rätta till HELA kedjan alltså. Inte bara fixa en länk och tro att allt är perfekt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
*pettson* skrev:Men inte en enda, då menar jag inte en enda byter stötdämpare innan dom är fysiskt dåliga så att man kan se gunget.

Objection! Det finns många som byter dämpare innan dom är slut... fast då brukar det ju vara byte till en annan sort (orginal mot "sport" t ex) :P
av *pettson*
Lucif3r skrev:
*pettson* skrev:Men inte en enda, då menar jag inte en enda byter stötdämpare innan dom är fysiskt dåliga så att man kan se gunget.

Objection! Det finns många som byter dämpare innan dom är slut... fast då brukar det ju vara byte till en annan sort (orginal mot "sport" t ex) :P
Då är frågan istället: Blev det bättre chassiemässigt? Är allt avstämt för att fungera bäst med dom däcken (eller däcken köpta för att matcha chassiesättningen), eller är det bara *Bra* för att det är nytt och hårdare? Iof vet jag svaret på frågan. Men många tror inte riktig det som är sant i det läget.

När kommer Porsche 911 carrera med batteri oc[…]

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]